Jelentősen kisebb nyereséget ért el az Emirates-csoport tavalyhoz képest az idei üzleti év első felében. A csoporton belül különösen maga az Emirates légitársaság profitja esett vissza, ezért szigorú költségkontrollt vezet be a cégvezetés, „kemény hónapokat” emlegetve jövő tavaszig.
Romlott az Emirates Group pénzügyi teljesítménye, a 2017-2018-as üzleti év rekordprofitja után a jelenlegi, 2018-2019-es üzleti év első feléről (április elsejétől szeptember 30-ig tartó időszak) sokkal drámaibb számokat közölt a holding elnöke.
Ahmed Bin Szaíd Al-Maktúm azt jelentette be a Flightglobal szerint, hogy a csoport első félévi nyeresége több mint 50 százalékkal 1,1 milliárd dirhamra (300 millió USA-dollárra, kb. 85 milliárd forintra) csökkent, a tavalyi azonos időszakhoz képest.
Az Emirates légitársaság profitja pedig drámai mértékben, 86 százalékkal csökkent az idén.
Csoportszinten a bevétel 10 százalékkal növekedett, elérte az 54,5 milliárd dirhamot, az Emirates légitársaságé ugyancsak ennyivel bővült, és 48,9 milliárd dirhamot tett ki.
A holdinghoz tartozó Dnata földi kiszolgáló 31 százalékkal, 861 millió dirhamra növelte a nyereségét, de a cég közlése szerint ebben szerepet játszott egy vállalati részesedés eladása, amely tétel nélkül 18 százalékkal csökkent volna a Dnata profitja.
Az üzemeltetésre fordított összeg viszont a bevételnél nagyobb mértékben, 13 százalékkal lett több az időszakban.
Például az üzemanyag-költség 42 százalékkal emelkedett, leginkább az olaj árának 37 százalékos növekedése miatt, kisebb részt pedig a bővülő repülőgép-flotta miatt.
A kerozinra fordított összeg változatlanul a légitársaság költségeinek legnagyobb hányada a közlés szerint, ráadásul emelkedő tendenciát mutat ez az arány: a tavalyi 26 százalékos részesedésről 33 százalékra nőtt.
Az utasok száma csupán 3 százalékkal bővült, elérve a 30 milliót az első félévben, miközben a repülőgépek átlagos töltöttsége is javult: 77,2 százalékról 78,8-ra.
Al-Maktúm tájékoztatása szerint míg az Emirates és a Dnata szépen bővült az első félévben, és a kereslet is „egészséges” maradt, a pénzügyi teljesítmény további veszteségeket szenvedett például India, Brazília, Angola vagy Irán valuta-leértékelései miatt.
Csak ez a jelenség összesen mintegy 4,6 milliárd dirhamot vitt el a cégtől.
Az elnök úgy fogalmazott: rengeteg kihívás előtt áll az Emirates, nem csak az Öböl-menti régió, de távolabbi térségek politikai-gazdasági bizonytalanságai miatt is, és mert a hozamokra nyomás nehezedik.
Al-Maktúm szerint „kemény lesz” az üzleti év következő hat hónapja, „szorosra fogják a gyeplőt” a költségeknél.
Emellett növelni kívánják a hatékonyságot is új technológiákkal és üzleti folyamatokkal, hangsúlyozta, hozzátéve, hogy az Emirates alapjai erősek, emellett a dubaji turizmus is folyamatosan fejlődik, áprilistól szeptemberig 9 százalékkal bővült a beutazók száma.
Ami a légitársaság flottáját illeti, az üzleti év első felében három A380-as és öt Boeing 777-es csatlakozott, további ötöt várnak 2019 tavaszáig, az üzleti év végéig. Ezzel párhuzamosan hét régebbi repülőgépet már elbúcsúztattak, és még négyet terveznek kivonni. A teherszállítási üzletág (SkyCargo) alig növelte az árumennyiségét, ám a haszon 11 százalékkal nőtt, a közlés szerint a beruházásoknak köszönhetően.
Csoportszinten az alkalmazottak száma mintegy 103 300-ről 102 ezerre csökkent, nagyrészt a természetes fluktuációnak és annak köszönhetően, hogy a korábbinál kevesebb új embert vettek föl, mert igyekeznek növelni a hatékonyságot.