A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) az Alaska Airlines Boeing 737 MAX 9 gépének januári balesete kapcsán folytatott ellenőrzése során több olyan esetet is dokumentált, amikor a Boeing és beszállítója, a Spirit Aerosystems vélhetően nem tartották be a minőségellenőrzési követelményeket.
A 737-es típust és az annak törzseit készítő Boeing és Spirit Aerosystems gyártási folyamatainak, az alkatrészek kezelésének és tárolásának, valamint a termékek minőségének ellenőrzése terén állapított meg a követelményektől történő eltéréseket az FAA.
A hatóság a hibákkal kapcsolatban további részletekre nem tért ki, de az ellenőrzés megállapításait mindkét cég számára átadták.
A Boeingnek 90 napot adott a hatóság egy átfogó akcióterv elkészítésére.
Ebben megoldást kell kidolgozni a mostani auditban feltárt minőségügyi problémákra, valamint az FAA által korábban összehívott független szakértőkből álló bizottság által feltárt, a vállalat repülésbiztonsággal kapcsolatos kultúráját érintő kifogásokra.
The FAA's audit found multiple instances where Boeing and Spirit AeroSystems allegedly failed to comply with manufacturing quality control requirements. We will review all of Boeing’s corrective actions to determine if they fully address our findings. https://t.co/qR11KhvA6W pic.twitter.com/UhOlvrYyjF
— The FAA ✈️ (@FAANews) March 4, 2024
Amint korábban megírtuk, az Alaska Airlines néhány hónapos Boeing 737-9 MAX repülőgépének január 5-i esetéről kiadott előzetes vizsgálati jelentés szerint már az átadáskor hiányoztak a nem használt vészkijáratot lezáró elemet rögzítő biztosítócsavarok az érintett példányról. Az eseményt hivatalosan is balesetnek minősítő Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) bizonyítékot talált arra, hogy ezeket a Boeing rentoni gyárában felejtették el visszahelyezni.
Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) január végén döntött arról, hogy mindaddig nem engedélyezi a 737 gyártási rátájának növelését, amíg a minőségi problémák fennállnak. Az intézkedés kiegészíti a Boeing és beszállítóinak korábban elrendelt hatósági vizsgálatát, valamint a gyártó fokozott felügyeletét. Ez azt jelenti, hogy a korlátozás feloldásáig a Boeing havonta 31, azaz évente 372 példányt gyárthat le a legkeresettebb típuscsaládjából.
A gyártósoron feltárt újabb minőségi problémák következményeként pedig további jelentős csúszás várható a legkisebb -7-es és a legnagyobb 10-es változat tanúsításában, illetve forgalomba állításában.