A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) az Alaska Airlines Boeing 737 MAX 9 gépének januári balesete kapcsán folytatott ellenőrzése során több olyan esetet is dokumentált, amikor a Boeing és beszállítója, a Spirit Aerosystems vélhetően nem tartották be a minőségellenőrzési követelményeket.

A 737-es típust és az annak törzseit készítő Boeing és Spirit Aerosystems gyártási folyamatainak, az alkatrészek kezelésének és tárolásának, valamint a termékek minőségének ellenőrzése terén állapított meg a követelményektől történő eltéréseket az FAA.

A hatóság a hibákkal kapcsolatban további részletekre nem tért ki, de az ellenőrzés megállapításait mindkét cég számára átadták.

A Boeingnek 90 napot adott a hatóság egy átfogó akcióterv elkészítésére.

Ebben megoldást kell kidolgozni a mostani auditban feltárt minőségügyi problémákra, valamint az FAA által korábban összehívott független szakértőkből álló bizottság által feltárt, a vállalat repülésbiztonsággal kapcsolatos kultúráját érintő kifogásokra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Amint korábban megírtuk, az Alaska Airlines néhány hónapos Boeing 737-9 MAX repülőgépének január 5-i esetéről kiadott előzetes vizsgálati jelentés szerint már az átadáskor hiányoztak a nem használt vészkijáratot lezáró elemet rögzítő biztosítócsavarok az érintett példányról. Az eseményt hivatalosan is balesetnek minősítő Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) bizonyítékot talált arra, hogy ezeket a Boeing rentoni gyárában felejtették el visszahelyezni.

Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) január végén döntött arról, hogy mindaddig nem engedélyezi a 737 gyártási rátájának növelését, amíg a minőségi problémák fennállnak. Az intézkedés kiegészíti a Boeing és beszállítóinak korábban elrendelt hatósági vizsgálatát, valamint a gyártó fokozott felügyeletét. Ez azt jelenti, hogy a korlátozás feloldásáig a Boeing havonta 31, azaz évente 372 példányt gyárthat le a legkeresettebb típuscsaládjából.

A gyártósoron feltárt újabb minőségi problémák következményeként pedig további jelentős csúszás várható a legkisebb -7-es és a legnagyobb 10-es változat tanúsításában, illetve forgalomba állításában.