Becslések szerint idén is átlépi majd a HungaroControl által kezelt gépek száma az 1 milliót, akárcsak tavaly – nyilatkozta Szepessy Kornél, a HungaroContol vezérigazgatója az AIRportal.hu-nak. A forgalom összetételében azonban némi átrendeződés van: az átrepülő forgalom csillapodni látszik.
A magyar légiforgalmi szolgálat vezetője lapunknak elmondta, az átrepülő forgalomban mérséklődő emelkedés tapasztalhatő, sőt, volt olyan nyári hónap, amikor kevesebb gépmozgás volt a magyar légtérben, mint egy évvel korábban. Az elmúlt hónapokban főként a Koszovó feletti magas légtérben közlekedő gépek száma, illetve a kisgépes forgalom bővült, ezért is érheti el a teljes éves gépforgalom a tavalyi szintet.
Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója az AIRportal.hu-nak nyilatkozva azt mondta, július végéig a magyar légiforgalmi szolgálat összesen 614 ezer járatot kezelt. A koszovói magas légtérben radikális növekedés figyelhető meg: itt 81 ezer gépmozgás volt július végéig, ami 60 százalékkal meghaladta a teljes 2014. évi forgalmat. A magyar légtér átrepülő forgalmának mérséklődése, illetve a KFOR-szektor gépmozgásainak bővülése között van összefüggés, a kerozin árának lassú, de biztos emelkedésével a légitársaságok útvonaltervezője visszatereli a járatokat a „természetes” útvonalukra: kevesebbet számít már az, hogy a HungaroControl olcsóbban dolgozik, mint a horvát irányító szolgálat, a kerozin ára nagyobb súllyal esik a latba.
Szintén rekordforgalmat könyvelhet el a társaság a nem ellenőrzött légtérben. Az esős-zivataros május után júniusban és júliusban ugyanis jelentősen megnőtt a kisgépes repülések száma. Az év elmúlt hét hónapjában átlagban 20 százalékos forgalomnövekedést regisztráltak az előző év azonos időszakához képest. A repüléstájékoztatók így idén eddig több mint 36 ezer gép biztonságos repülését tették lehetővé.
A vezérigazgató beszélt arról is, hogy a 2019 végéig tartó második referencia periódus előrejelzéséhez képest 20-25 százalékkal nagyobb a forgalom, ennek az egyik oka, hogy a légitársaságok sokkal nagyobb mértékben növelték járataik számát, mint ahogyan azt előzetesen az Eurocontrol Statfor becsülte.
Az előrejelzésben az ukrán légtér lezárásával sem számoltak, de például a karlsruhei központ kapacitáshiánya miatt is jelentős forgalom terelődik többek közt Magyarország fölé, amellyel az Eurocontrol szintén nem számolt.
Az igazi problémát azonban Szepssy Kornél elmondása szerint az okozza, hogy a szolgálatok az előrejelzések alapján állították elő a kapacitásaikat, így nincs elegendő irányító, akik ezt a rendkívüli forgalmat kezelni tudnák. Bár a HungaroControl átszervezte a légteret és az irányítói beosztást is, a légtér elérte kapacitása maximumát, nem tudnak több gépet kezelni, csak késések árán.
Szepessy Kornél felhívta a figyelmet arra is, hogy a HungaroControl számára a repülések biztonsága a legfontosabb, ezért erre az évre olyan tervet fogadtak el, amely nem terheli tovább a légiforgalmi irányítókat és nem veszélyezteti a repülésbiztonságot, viszont így kisebb a kapacitás. Emiatt fordulhat elő az, hogy az Eurocontrol kimutatása szerint a magyar társaság idén járatonként körülbelül 1,5 perc késést okoz.