A francia közszolgálati szektor átfogó munkabeszüntetési akciójának részeként szerda este hét órától 35 órás munkabeszüntetési akcióban vesznek részt a francia légiforgalmi irányítók.

A tiltakozó akció miatt a légitársaságok nemcsak a Franciaországba tartó vagy onnan induló járataik, hanem az ország légterén áthaladók nagy részét is kénytelen törölni, másokat pedig csak kerülővel, jelentős késéssel tudnak elindítani.

A sztrájk május 8. este hét órától május 10. reggel öt óráig tart.

Az európai légiforgalmat koordináló Eurocontrol közlése szerint a pontos hatásokat nagyon nehéz előre megjósolni, ugyanakkor a Francia Polgári Légiközlekedési Hivatallal (DGAC) közösen arra kérték a légitársaságokat, hogy harmadával csökkentsék kapacitásaikat Párizs Orly, Lyon, Marseille és Toulouse repterein – írja a Flightglobal.

Az akció, amely 2019-ben a negyedik, teljes országot érintő sztrájk, a francia légitársaságok mellett a londoni székhelyű low-cost easyJetet érinti leginkább, amelynek járatai 65%-ban a francia légtéren keresztül közlekednek, az országból indulnak vagy oda érkeznek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A legnagyobb, európai légitársaságokat tömörítő Airlines for Europe (A4E) szövetség közlése szerint tagjaik, mások mellett az Air France-KLM, easyJet, IAG-holding, Jet2, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP Air Portugal, Smartwings valamint a Volotea összesen 550-nél is több járatot kénytelenek törölni, amely másfél nap alatt 75.000 utast érint.

A késve induló vagy érkező járatok, és a szövetségben nem tag légitársaságok utasait is beleszámolva azonban ez a szám jóval százezer felett van.

A helyzet ugyanakkor várhatóan egész évben hasonlóan rossz marad, a francia munkavállalók részéről továbbra is munkabeszüntetésekre kell számítani, amely a nyári főszezonban még nagyobb károkat okozhat.

Emiatt tavaly az IAG-holding több európai fapados légitársasággal közösen panaszt tett az Európai Bizottságnál, a Ryanair pedig online petíciót is indított, „Tartsuk Nyitva Európa Egét” címmel.

A piaci szereplők ugyanakkor első sorban nem a teljes sztrájkhoz való jogot kérdőjelezik meg – bár a Ryanair ezen a gyakorlaton is változtatna – hanem ennek végrehajtását. Ezek ideje alatt ugyanis vagy teljesen tiltott az ország légterén való átrepülés, vagy csak nagyon minimális mennyiségű gépet szolgálnak ki a dolgozók.

Az ír fapados szokás szerint az egyik leghevesebben tiltakozó légitársaság (Fotó: Ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Az A4E arra kérte a francia jogalkotókat és politikusokat, kötelezzenek minden alkalmazottat, hogy minimum 72 órával előbb jelentse be, ha sztrájkolni akar.

Ezzel reményeik szerint csökkenthetők lennének az utasokra gyakorolt negatív hatások, jobban fel lehetne készülni egy-egy ilyen akcióra.

Amennyiben a francia munkavállalókat sikerül a tárgyalóasztalhoz ültetni, jelentősen lecsökkenhet Európában a sztrájkok száma. 2018-ban 30 munkabeszüntetés által érintett napból 22 napon a francia szolgálatok kiesése miatt borult Európa forgalmának nagy része.