Az amerikai légügyi hatóság a korábbi generációs Boeing 737-900ER üzemeltetőknek is azt ajánlja, hogy hajtsanak végre vizuális ellenőrzést a deaktivált vészkijárattal rendelkező gépeken.

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) a biztonság fokozása érdekében szólította fel az érintett légitársaságokat az ellenőrzésekre, ugyanis a Boeing 737-900ER-eken ugyanolyanok az úgynevezett „door plug” elemek, mint amelyek repülés közben kiszakadtak az Alaska Airlines 737 MAX 9-eséről – írta a Reuters.

A hatóság közlése hozzátette, hogy egyes üzemeltetők már korábban megkezdték a 737-900ER gépeik átvizsgálását, és ennek eredményeként megállapításokat tettek az érintett rögzítőcsavarokkal kapcsolatban, ám konkrétumokat erről nem hozott nyilvánosságra az FAA.

Az Alaska Airlines Boeing 737-900ER repülőgépe, amelyet a MAX 9-esekhez hasonló door plug elemmel szereltek fel, ezeken teljes méretű ablak látható. (Forrás: Alaska Airlines)

A Cirium adatai szerint a 2007 és 2019 között gyártott 737-900ER típusból 490 példány van forgalomban, a főbb üzemeltetők között van a Delta, az Alaska, a United, a Turkish Airlines és a Korean Air.

Ezek közül csak azokat a példányokat szerelték fel a nem szükséges vészkijárati nyílást lefedő elemmel, amelyeken 189-nél kevesebb férőhely van. Az indonéziai Lion Air légitársaság például sűrű székezéssel üzemelteti a -900ER és MAX 9 gépeit is, így azokon normál, nyitható vészkijáratok vannak, amelyeket nem érinti a probléma.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Egy török Boeing 737-900ER, amelyen nyitható vészkijárat van, ezen kicsi kerek ablak látható. (Fotó: AIRportal.hu)

A múlt héten lezárult az első 40 darab Boeing 737 MAX 9-es átvizsgálása, amelyek eredményeinek kiértékelését követően hoz döntést az FAA arról, hogy milyen feltételek teljesülését követően térhetnek vissza a levegőbe az érintett példányok.

Az Alaska Airlines AS 1282-es számú járatát teljesítő, 2023 októberében átadott, N704AL lajstromjelű Boeing 737 MAX 9-esének szárny mögötti, inaktív vészkijáratát takaró elem a portlandi felszállás után 6-7 perccel, mintegy 5000 méteres magasságban kiszakadt a helyéről január 5-én. A repülőgép visszafordult és biztonságosan leszállt, a balesetben nem sérült meg senki súlyosan.

Az újabb minőségi probléma akár a MAX 7-es és 10-es változatok még folyamatban lévő hatósági tanúsítási folyamatában is további késéseket okozhat.