A 737-esek törzseit készítő Spirit Aerosystems gyártási folyamatának további 50 pontján vezet be plusz minőségellenőrzést a Boeing, az érintett 171 darab MAX 9-es repülési tilalma tovább tarthat, az Alaska-baleset miatt pedig elhúzódhat a típus kínai átadásainak újraindulása.

A Boeing nemcsak az Alaska-balesetben érintett, a MAX 9 használaton kívüli vészkijáratát fedő panelnél, hanem a típus teljes törzseit készítő Spirit Aerosystems gyártási folyamatának további 50 pontján vezet be ellenőrzéseket a Reuters híre szerint. A törzsek minőségellenőrzését még azelőtt elvégzik, hogy a Boeing rentoni üzemébe szállítanák.

A Boeing minőségirányításról szóló továbbképzéseket is tart az alkalmazottaknak, és külső fél bevonásával független értékelést végez a gyártási folyamatról.

Ellentétben a korábbi értesülésekkel, kiderült, hogy a Spiritnek a végleges, biztonságos állapotban kell felszerelnie az inaktív vészkijáratokat lezáró door plug paneleket.

A Reuters másik cikkében a Boeing ipari folyamatait ismerő forrás elmondta: a szabványos gyári eljárások szerint a vállalat csak akkor távolítja el vagy igazítja meg a panelt, ha annak hibás beszerelésére utaló jelek merülnek fel. A Boeing bizonyos ellenőrzéseket és nyomáspróbákat végez, mielőtt a gépet átadja a légitársaságnak – tette hozzá a forrás, aki arról is beszélt, hogy a kabinberendezést más nyílásokon át helyezik a fedélzetre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ettől függetlenül szerinte a Boeingnek ellenőriznie kellett volna az érintett panel beszerelését, és biztosítania kellett volna, hogy ezek végleges, biztonságos állapotban vannak a repülőgép átadása előtt. A cég hibát követett el azzal, hogy nem ismerte fel a beszállítói hibát, ezt – mint megírtuk – el is ismerte.

Forrás: Boeing

A Reuters ugyanakkor nem tudott arról egyértelmű információt szerezni, hogy az érintett csavarokat a gyártási folyamat mely szakaszában kellett volna behelyezni, meghúzni és biztosítani. Különböző iparági források egymásnak ellentmondó információkkal rendelkeznek arról, hogy melyik szereplőnek mi a feladata ezzel kapcsolatban.

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) eközben határozatlan időre meghosszabbította az érintett 171 darab, deaktivált vészkijárattal rendelkező MAX 9-es repülési tilalmát.

A hatóság csak 40 példány ellenőrzésének elvégzését és az eredmények kiértékelését követően hoz döntést arról, hogy milyen feltételek teljesülését követően térhetnek vissza a levegőbe az érintett példányok.

Ugyanakkor az nem várható, hogy a Boeingnek újra kelljen tervezni az érintett elemet vagy annak rögzítését.

Az Alaska MAX 9-es balesete nagyon rosszkor jött az amerikai gyártónak, mert a típus két katasztrófáját követően elrendelt repülési tilalom óta az idén év elején indulhattak volna újra az átadások a kínai légitársaságok számára.

A hírek szerint a China Southern Airlines januárban vette volna át a következő MAX gépét. Bár az országban nem repül MAX 9-es, a kínai hatóság arra utasította az üzemeltetőket, hogy elővigyázatosságból biztonsági ellenőrzéseket végezzenek a Boeing 737 MAX repülőgépeiken. Mint korábban megírtuk, tavaly év végén a Boeing 737 MAX repülőgépek oldalkormányait mozgató mechanikánál is meglazult csavarokat fedeztek fel.

Egyes források szerint az Alaska-balesettel kapcsolatos vizsgálatok eredményeinek értékelése előtt nem várható, hogy a kínai fél lépéseket tesz a típus átadásainak újraindítása ügyében.

Az újabb minőségi probléma akár a MAX 7-es és 10-es változatok még folyamatban lévő hatósági tanúsítási folyamatában is további késéseket okozhat.