A repülőgép törzsén képződött jég zavarhatta meg az S7 Sibir Airlines Airbus A321neo műszereinek működését, amely nem sokkal az oroszországi Magadan városából végrehajtott felszállást követően került komoly veszélybe.

Az orosz légitársaság VQ-BGU lajstromjelű, Airbus A321neo típusú repülőgépe december 2-án teljesítette volna az S7 5220 számú járatot Magadan és Novoszibirszk között.

A repülőgép pilótái a felszállást követő emelkedés során a sebességmérő műszerek adatainak hibája, a robotpilóta, a tolóerőautomatika működésének leállása, valamint a repülésirányító rendszer zavarai miatt vészhelyzetet jelentettek, és visszatérést kértek a kiindulási repülőtérre.

A magadani repülőtérre történő két sikertelen leszállási próbálkozás közben a pilóták erős jegesedést és turbulenciát tapasztaltak, a Roszaviacija hatóság közlése és a gép adatrögzítőjéből kiolvasott adatok szerint az A321neo eközben szabálytalan és hirtelen manővereket végzett, egyes információk szerint átesésközeli helyzetbe is került.

Az A321neo repülési magassága hirtelen változásokat mutatott 5000 és 14 000 láb (1500 és 4300 méter) között, hossztengelye menti elfordulása 49,8 és -91,1 (!) fok között, míg kereszttengelye menti állásszöge pedig felfelé 43, lefelé pedig 24 fok között váltakozott.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A pilótáknak később sikerült visszanyerniük a stabil irányítást, de ezt követően úgy döntöttek, hogy nem próbálkoznak tovább a magadani leszállással, hanem inkább kitérő reptérre, Irkutszkba irányítják a gépet. Az út további része eseménytelenül zajlott, az A321neo a felszállást követően mintegy négy és fél órával biztonságosan leszállt Irkutszkban. A történtekben senki nem sérült meg.

Forrás: fr24.com

A vizsgálat elsődleges adatai szerint az A321neo mindhárom sebességmérő műszerének működésében zavar következett be röviddel a felszállást követően, amely miatt a gép rendszerei és a pilóták is ellentmondásos adatokat kaptak a repülőgép levegőhöz viszonyított sebességéről, amely irányítási problémákhoz vezetett.

A leszállást követő szemrevételezéskor a vizsgálók a szárnyak belépőélein, a gép orr-részén, a sebességmérő műszerek környékén, valamint az orrkúpon is egyenetlenül ráfagyott jeget találtak.

A következtetések szerint a törzs felületére ráfagyott jég megváltoztathatta a légáramlást a sebességmérő műszerek környezetében, amelyek ennek következtében valótlan – vélhetően a valósnál alacsonyabb – adatokat jeleztek.

A Roszaviacija képén, amely az irkutszki leszállást követően készült, látszik az orr részre ráfagyott jég.

Bár a Flightglobal által közzétett előzetes jelentés nem részletezi az eseményt kiváltó okokat és nem nevezi meg a felelősöket, felhívja a figyelmet a repülőgép indulását megelőző jégtelenítés során követendő eljárásokra, a földi kiszolgáló eszközök karbantartására, a folyadékok előírás szerinti használatára, annak figyelembe vételére, hogy az elvégzett jégtelenítés meddig marad hatásos, valamint a folyamat ellenőrzésének fontosságára, emellett több olyan korábbi eseményre is hivatkozik, amely a jegesedés miatt következett be.

Az ilyen típusú jegesedés elkerülésére különösen hosszabb állásidőt követően, és a napi első járatoknál kell kiemelt figyelmet fordítani, valamint akkor, ha a repülőgép törzsén, esetleg a pilótafülke fűtött ablakain megolvadó hó és/vagy jég a nem megfelelő jégtelenítés, vagy annak teljes elmaradása következtében visszafagy törzsre.

A hatóság felhívja a pilóták, valamint a földi kiszolgálók figyelmét arra is, hogy rendelkezzenek megfelelő jártassággal, és kövessék a gyártó utasításait a repülőgépek orr-részének jegesedése ellen. Az esemény időpontjában mínusz 9 fok és erős hózápor volt a magadani repülőtéren.