Növelik az A350-es kabinjának szélességét és hosszát, az új szabvány szerint készülő példányok még több utast szállíthatnak. A szerkezeti tömeg csökkentésével, a maximális felszállótömeg növelésével javul a típus teljesítménye, és már elektromosan elsötétíthető ablakokkal is rendelhető.
Szeptember végén adta át az 500. A350-est az európai gyártó, és akkor bejelentette, hogy új gyártási szabványt vezetett be, növelve a típus teljesítményét és hatékonyságát.
Az Airbus most egy hosszabb közleményben érdekes részleteket is megosztott azokról a megoldásokról, amelyekkel még sokoldalúbbá, hatékonyabbá és versenyképesebbé teszik az új generációs szélestörzsű típus mindkét változatát, azaz az A350-900-ast és a hosszabb törzsű -1000-est is.
Az oldalfal-panelek áttervezésével az Airbus megnöveli az utastér szélességét, amely így az üléskarfák magasságában 4 hüvelykkel (10,16 cm) több, 225 hüvelyk (571,5 cm) lesz.
Ennek köszönhetően a légitársaságok preferenciáinak megfelelően az összes utasosztályon növelhető az kényelem: szélesebbek lehetnek az ülések, a közöttük lévő kartámaszok vagy a folyosók.
A turista osztályon alkalmazott 3-3-3-as elrendezés mellett az ülések szélessége a mostani 18 hüvelykről (45,72 cm) 18,7-re (47,498 cm) növelhető, ezzel a légitársaságok egyfajta „economy-plus” jegykategóriát is kínálhatnak.
A prémium turista osztályon akár 19 hüvelyk (48,26 cm) széles ülések is elhelyezhetők 5 hüvelyk (12,7 cm) széles elválasztó középső konzollal, valamint 18 hüvelyk (45,72 cm) széles folyosókkal.
A légitársaságok viszont dönthetnek úgy is, hogy 10 ülést helyeznek el egy sorban a turista osztályon 3-4-3-as elrendezésben, de ebben az esetben egy ülés csak 17 hüvelyk (43,18 cm) széles lehet.
Ez persze visszalépést jelent, hiszen az európai gyártó eddig az utasok kényelmét előtérbe helyezve 18 hüvelyk széles ülések alkalmazását szorgalmazta, amellyel a rivális amerikai gyártóval szembeni előnyét kívánta hangsúlyozni. Az Airbus ugyanakkor most arra emlékeztet, hogy a 17 hüvelykes szélesség tekinthető az iparági standardnak a nagy légitársaságoknál (és az amerikai rivális, a Boeing típusain – a szerk.).
You’d never accept this, would you? #AirbusComfort pic.twitter.com/0qJ3lbJ21u
— Airbus (@Airbus) October 27, 2013
A közlés kiemeli, hogy az üléseket a 9-es és 10-es sorok esetén is ugyanazokba a sínekbe rögzíthetik a légitársaságok, valamint a fedélzeti szórakoztatórendszer csatlakozási pontjai is mindkét elrendezés fogadására alkalmasak, így az üzemeltetők szabadon variálhatják akár utólag is. A repülőgép légkondicionáló rendszere pedig már eddig is képes volt a nagyobb utasszám kiszolgálására.
Az európai gyártó azonban nemcsak a kabin szélességét, hanem annak hosszát is közel egy méterrel megnövelte.
Az eddig szembetűnőén tágas pilótafülkét az utastértől elválasztó fal kicsivel előrébb kerül, a repülőgép farokrészében lévő hátsó nyomástartó fal pedig egy törzskeretnyivel, azaz 25 hüvelykkel (63,5 cm) hátrébb. Így az utastér 35 hüvelykkel (88,9 cm) lett hosszabb, ehhez még hozzájön, hogy az utastér egyes szekciói közötti konyhákat és mellékhelyiségeket magukba foglaló egységeket is optimalizálták, amellyel összesen mintegy 1 méterrel nőtt meg a kabin hasznos, ülésekre rendelkezésre álló területének hossza.
A kabin hosszának és szélességének megnövelése lehetővé teszi a légitársaságoknak, hogy az A350-900-as és -1000-es befogadóképességét is 30 üléssel növeljék a 3 osztályos alapkonfiguráció esetén.
A típushoz immár többféle első és hátsó konyhaelrendezés kérhető, amely nagyobb munkaterületet és több helyet biztosít az ételhordó kocsik számára.
A pilótafülke mögötti bal első ajtónál lévő mellékhelyiség területe is megnőtt, ennek köszönhetően a mozgáskorlátozott utasok kényelmesebben használhatják. Mindemellett áttervezték az utastér fölött elhelyezett személyzeti pihenőhelyiséget és az ahhoz vezető lépcsőt is.
Az új standard szerint készülő A350-eseknél a légitársaságok választhatnak a hagyományos, lehúzható ablakárnyékolók mellett immár elektronikusan sötétíthető ablakokat is, amely eddig csak a rivális Dreamlineren volt elérhető.
Az Airbus a Gentex új generációs megoldását alkalmazza, amely a korábbiakhoz képest sokkal gyorsabb sötétítést nyújt, és a riválisnál százszor kevesebb fényt ereszt át, azaz a látható fény 99,999 százalékát blokkolja.
Az új megoldás, amelynek a karbantartása is könnyebb lesz, a tajvani Starlux A350-esein jelenik meg elsőként.
A 2022-es szabvány szerint készülő gépek szerkezeti tömege a korábbiakhoz képest akár 1,2 tonnával csökken a rendszerek és szerkezetek optimalizálásának köszönhetően, valamint a fejlett anyagok használatának növelésével, amelyek immár a repülőgép több mint 70 százalékát adják.
Átalakították a típus elektromos kábelezését és rendszereit, immár egyetlen tisztavíz- és új szennyvíztartály szolgálja ki a teljes gép működését, könnyebb lett az utastér padlófűtése, valamint a hajtóműveket tartó pilonok és gondolák is. A repülőgép teljesítményének javításához a gyártó olyan szoftveres fejlesztései is hozzájárulnak, mint például a futóművek felszállás utáni gyorsabb visszahúzása.
A maximális felszállótömeg mintegy 3 tonnával növekszik, ami mindkét változat hatótávolságának megtartása mellett több szállítható hasznos terhet jelent, valamint javul a felszállási teljesítmény a forró égövi vagy nagy magasságban lévő repülőtereken.