Az előzetes tesztelések alapján a Boeing és a NASA szerint is a várakozásokon felül teljesít a hajtóművek zaját csökkentő eljárás.

Az Aviation Week terjedelmes cikkében azt írta, a két amerikai gyártó új hajtóműburkolatot, illetve légelvezetőket fejlesztett ki, amelyek az áramlás optimalizálásával képesek a hajtómű zaját csökkenteni.

Augusztus elején egy Boeing 737-700-ason tesztelték a technológiák a LEAP-1B hajtóművön, és ezek szerint nem csak a zajhatás, de az aerodinamikai jellemzők is kedvezőbbek a vártnál.

A technológia nagy előnye, hogy a már most is üzemben lévő hajtóműveken is lehet alkalmazni, bár elsődlegesen a következő generációs hajtóművekhez fejlesztik és a 757 utódban is használni szeretnék.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szívócsokokban alkalmazott zajcsillapítók előnye, hogy minimálisan csökkentik csak a légellenállást. A NASA által hét év alatt kifejlesztett technológia egyike annak a sok tanulmánynak, amelyekkel a zaj csökkentését célozták. Jelenlegi adatok szerint a Next Generation 737-800-asokon használt CFM56-7B hajtóművekhez képest frekvenciatartományonként 1 decibellel csökkenthető a zajszint. De ezek a zajcsillapító csak egy eleme annak a rendszernek, amellyel próbálkoznak, ezek között olyan fékszárnyak, áramlásrontók, féklapok is vannak, amelyek szintén kevesebb zajt generálnak.

Michael Jones, a NASA Langley Kutatóközpontjának munkatársa szerint kétféle megoldást tesztelnek. Az egyikkel megpróbálják azt a frekvenciasávot kitolni, amelyen belül a zajcsillapító hatékonyan tud dolgozni, a másikkal pedig a légellenállás csökkentésére szorítkoztak.

Ahogy a technológia egyre kiforrottabb lett, a Boeing is becsatlakozott a kutatásba, a chicagói cég három éve vesznek részt a projektben, bár a repülőgépgyártó a Quet Technology Demonstratorral kicsit másfelé tapogatózott.

Jelenleg 31 órányi tesztrepülésen vannak túl, ezek során a szívótorokban és a kilépő gáznál is mértek már zajszinteket, ehhez 830 mikrofont használtak. A részletes, visszaigazolt adatokra ugyanakkor még várni kell.