Egyelőre csak találgatni lehet, mit lép a Boeing azután, hogy vesztett a Bombardier elleni csatában, de akad még jogi lehetőség. Szakértők szerint ha egy amerikai légitársaság a nagyobb C Seriesből rendelni fog, újra lecsaphat a Boeing.

A Bombardier győzelme után a Boeing lehetőségei még nem merültek ki (Fotó: Bombardier)

Bár az Egyesült Államok nemzetközi kereskedelmi bizottsága (ITC) elmeszelte a Boeing panaszát a kanadai Bombardier ellen a Delta Airlines CS100-as megrendelése ügyében, az USA-beli gyártó több fórumhoz is fordulhat jogorvoslatot keresve.

A Leeham News neves légiipari szakértője, Scott Hamilton szerint ilyen lehet az USA nemzetközi kereskedelmi bírósága, vagy épp az észak-amerikai szabadkereskedelmi egyezmény, a NAFTA felügyeletét ellátó testület.

Az ITC egyébként a teljes, de csak a vitában álló felek részére elérhető jelentését február 9-én adja ki, a nyilvánosságnak szánt, üzleti titkokat nem tartalmazó változatát pedig március 2-án.

Érdekes lesz, hogy ha egy USA-beli légitársaság a nagyobb Bombardier CS300-asból rendel, amivel pedig már valóban konkurál a 737-700-as és MAX 7-es, akkor mit fog lépni a Boeing– mondja Hamilton, aki azt várja, hogy a CS100-as Delta-megrendelés ügyét nem hagyja annyiban a Boeing.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mint ismert, a Bombardier-vitában a Boeing egészen különös módon a 100-110 férőhelyes CS100-asról azt állította, hogy rontja a – mellesleg 130 férőhely körüli – 737-700-as és MAX 7-es piacát. Az Airbus-Bombardier házasság után azonban az európai konszern vélhetően észnél lesz, és a CSeries program átvétele után nem ad majd alapot a Boeing számára egy újabb panaszra.

A Leeham másik cikkében egy ügyész, aki korábban dolgozott az ITC-nél, úgy nyilatkozott: még őt is meglepte, hogy a Boeing vesztett a bizottságnál. William Perry szerint, bár nyilvánvalóan nem ismeri az ügy részleteit, több okot is lát arra, hogy miért történhetett ez.

Az ügyész szerint a Boeing abban a versenyben, amelyet a Delta írt ki, nem is kínálta a 737-700-ast vagy a MAX 7-est, és azt mondta a légitársaságnak, hogy nincs szabad gyártási kapacitása 2022 előtt.

Ám a Delta 2018-tól tartott igényt új repülőgépekre, és mint ismert, a 737-eseknél kisebbekre, ezért választotta a Bombardier CS100-ast. A kisebb 737-esek piaci keresletében pedig mélyebb problémák húzódhatnak, amelyeknek semmi közük a Bombardier-hoz.

William Perry elmondta, hogy a Boeingnek harminc napja lesz az illetékes bírósághoz fordulni a bizottsági döntés miatt, de kevés az esély arra, hogy sikerrel járjon, ritkán másítja meg előbbi az utóbbi határozatait.

Közlése szerint elviekben szóba jöhetne még a világkereskedelmi szervezet, a WTO, amelyhez a kormány kereskedelmi főképviselőjén keresztül lehetne fordulni, de ez a jelen helyzetben eljárásjogilag nem lehetséges.