Ahogy eddig az összes légitársaságnál, úgy most a SAS Scandinavian Airlines esetében is jóváhagyta az Európai Bizottság a cég állami megsegítését.

A bizottság, mint az unió versenyjogi szerve közölte: a dán és a svéd kormány 1 milliárd euró értékben hajthat végre tőkeemelést a skandináv légicégben, és ezt a SAS legkésőbb 2025-ig visszafizeti. A légitársaságnak fel kell függesztenie az osztalékfizetést és a részvény-visszavásárlást is, a tőke felhasználásának módjáról pedig rendszeresen jelentenie kell.

A SAS első Airbus A350-ese Koppenhágában. Fotó: SAS

Az indokolásban az uniós testület azt írta, hogy az állam megfelelő kompenzációt kap a befektetésért, nem állítja vissza a cég járvány előtti tőkepiaci helyzetét, emellett a SAS privát, illetve adósságból konvertált tőkéből is részesül, ezért az állami beavatkozás nem torzítja a versenyt.

A bizottság helyzetelemzése szerint a kormányok anyagi segítsége nélkül a légitársaság csődbe menne, és ennek a skandináv gazdaságra nézve is súlyos következményei lennének.

A dán kormány 583, a svéd pedig 486 millió euró értékben nyújt anyagi támogatást a SAS-nak. Az államok részvényvásárlás és tőkejuttatás formájában segítenek, ezzel egy időben az április közepén nyújtott állami hitelgaranciát visszavonják.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Európai Bizottság korábban hasonló érvek mentén jóváhagyta egyebek között a KLM, az Air Baltic, a Condor és a Lufthansa, valamint az Austrian Airlines állami mentőcsomagját is. Ezek többsége miatt a Ryanair mindig panaszt nyújtott be, de egyelőre az ír fapados vádjait a bizottság nem találta megalapozottnak.