A karbantartás során elkövetett hibák és a pilóták gyakorlatlansága is hozzájárult a tavaly, Dél-Afrikában lezuhant Convair CV-340-es balesetéhez. 

Forrás: Twitter

A karbantartás után sétarepülésre induló repülőgép bal oldali hajtóműve felszállás közben meghibásodott. Ugyan a pilóták megkíséreltek visszatérni Pretoria Wonderboom repülőterére, ám onnan 6 kilométerre lezuhantak.

A pilótafülkében tartózkodó mérnök életét vesztette, míg a fedélzeten lévő többi 18 személy különböző sérülésekkel ugyan, de túlélte a balesetet. A földön ugyanakkor további egy ember szintén megsérült.

A dél-afrikai baleset kivizsgálók elkészítették végleges jelentésüket, amelyben két fő csoportra bonthatóak a balesethez vezető hibák. Mind személyzet, mind a karbantartás oldaláról több hiányosságot is feltárt a vizsgálat.

Pilóta oldalról már a jogosítások sem voltak rendben, mivel hivatalosan a hajózószemélyzet egyik tagja sem vezethette volna a repülőgépet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kapitány rendelkezett ugyan típusvizsgával, azonban azt Ausztráliában állították ki, a dél-afrikai hatóságnál azonban csak egymotoros kisgépekre nyújtott be honosítási kérelmet. A másodpilóta szintén rendelkezett CV340-es jogosítással, ám azt csak a dél-afrikai szakszolgálati engedély kiállítása után szerezte meg, de nem az országban, így ő sem repülhette volna a típust.

Ezen felül mindketten kihagyták az éves típusjogosítási vizsgát, mivel a baleset előtt 17 hónappal repültek utoljára a típussal. Továbbá a két személyzetes üzemelésre tervezett repülőgépen a hajtóműveket egy fedélzeti mérnök kezelte, aki nem volt erre jogosított.

Ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a felszállási nekifutás kezdeti fázisában már jelentkező motorproblémára nem reagáltak, pedig lett volna elég helyük megállni. A felszállás után pedig nem használták az ilyen esetekre megírt ellenőrző listát.

A hajózószemélyzet hibái mellett azonban a repülőgép karbantartásában is hasonló hiányosságokat fedett fel a kivizsgálás. A vállalatnak mindössze egy jogosított mérnöke volt, így a hatóság által megkövetelt kereszt-ellenőrzéséket ugyanaz a személy végezte.

A karbantartást végző mérnök rosszul értelmezte a bal oldali motor szívócső nyomásának hibáját és több alkalommal is a nyomást mutató műszert cserélte ki.

A kivizsgálás során azonban az egyik hengeren még a baleset előttről származó repedést találtak, amely megmagyarázza a korábban jelentkező nyomásingadozásokat. Egy másik hengerben, pedig a kipufogó szelep repedését fedezték fel, amely végül a motor kigyulladásához vezetett.

A kivizsgálók által megfogalmazott biztonsági ajánlások a légiközlekedési hatóság által felügyelt – karbantartási és jogosítási – folyamatok felülvizsgálatát javasolják.

Múzeumba került volna, ha nem zuhan le

 

A ZS-BRV lajstromjelű, 1954-ben gyártott Convair 340-es  repülőgépet tulajdonosa, a Rovos Air korábban az Amszterdamtól északra található Lelystadban működő Aviodrome repülőgépmúzeumnak adományozta. A Convair 340-est már be is festették az egykori nagy hírű holland légitársaság, a Martin’s Air Charter (később Martinair) korabeli arculati festésébe.

 

Az eredeti tervek szerint a repülőgépnek 2018. július 23-án kellett volna megérkeznie a hollandiai múzeumba. A repülőgépet a Hollandiába történő átrepülésre készítették fel, a baleset egy ezt megelőzően szervezett búcsúrepülés alkalmával történt, amelyet a repülőgép felújításán dolgozó szakembereknek és segítőknek szerveztek.