Megállapodott az ír Aercap arról, hogy felvásárolja a General Electric lízingcégét, a GECAS-t. Az ügylettel a világ messze legnagyobb, repülőgépek bérbeadásával foglalkozó vállalata jöhet létre.
A The Wall Street Journal a minap számolt be arról piaci forrásaira hivatkozva, hogy tárgyalnak a felek, az Aer Cap kedden hivatalos közleményben erősítette meg, hogy valóban így van, szerdán pedig már be is jelentették a megállapodást.
A GECAS és az Aercap egyesülésével egy több mint 2000 repülőgépet birtokló és lízingbe adó megavállalat jöhet létre, az ügylet piaci értéke megközelíti 30 milliárd USA-dollárt.
A megállapodás részeként 24 milliárd dollárt készpénzben, 1 milliárdot pedig részvényekben fizet ki az Aercap, a közös vállalatban a GE-nek 46 százalékos tulajdonrésze lesz. Emellett a GECAS 300 helikoptert is a közös vállalatba apportál.
Az írországi Aercap birtokolja, vagy kezeli jelenleg a világon a legtöbb, nagyjából 1100 repülőgépet, a GECAS másodikként 984 példánnyal rendelkezik. Emellett előbbinek további 290, utóbbinak pedig 280 gépre van megrendelése, ezeket beszámítva kettejüknek több mint 2500 repülőgépes portfóliója volna.
Az ügyletben azért láthat fantáziát a General Electric, mert szeretné csökkenteni eladósodottságát, és ezért hajlandó egyes leányvállalatainak értékesítésére is.
Közel 10 év után mozdul meg az állóvíz a lízingcégek piacán, legutóbb 2013-ban történt akvizíció, ekkor vásárolta fel az Aercap a magyar származású Steven Udvar-Házy-tól annak akkori vállalatát, az International Lease Finance Corporationt (ILFC).
A versenyjogi hatóságoknak viszont még lesz beleszólása az ügyletbe, mivel a többi hasonló profilú vállalat messze lemaradva követné az egyesült céget a rangsorban.
Mögöttük a következő a szintén ír Avolon 850 gépből álló flottával, és Steven Udvar-Házy újabb cége, az Air Lease Corporation (ALC) 770 példánnyal. A top 5-be még az SMBC és a Nordic Aviation Capital fér be 700, illetve 583 repülőgéppel.
Elemzők arra hívták fel a figyelmet, hogy az Aercap és GECAS megállapodása csakis azon múlik, hogy milyen lépésekkel tudják vagy akarják a versenytorzító hatásokat mérsékelni. Ezek között szerepelhet elemzők szerint flottájuk méretének jelentős csökkentése.
A lízingpiac az egyik legnagyobb elszenvedője a koronvírus-járványnak, mivel a légitársaságok az azonnali költségcsökkentés jegyében elsőként a repülőgépek tulajdonosaihoz fordultak a bérleti díjak csökkentéséért. Ugyanakkor ebben a válságban is él az eladás-visszlízing gyakorlata, szakmai beszámolók szerint mostanában olyan légitársaságok is élnek ezzel, amelyek eddig nem, bár a bérbeadással foglalkozó vállalatok megválogatják, kivel kötnek ilyen szerződést. Ennek lényege, hogy a légitársaság átveszi ugyan a gyártótól új repülőgépét, de azonnal el is adja a lízingcégnek, és visszabérli.