Az orosz Szövetségi Légiszállítási Ügynökség (Roszaviacija) kiadta az Irkut MSz 21-300 típustanúsítványát.
Az MSz 21 Pratt & Whitney PW1400G-hajtóművekkel felszerelt változatával a prototípus 2017 május végén hajtotta végre első felszállását, így az oroszországi forgalomba állításhoz szükséges hatósági engedély megszerzése négy és fél évig tartott.
Az Irkut MSz 21-300 a gyártó tervei szerint 2022 közepén áll kereskedelmi forgalomba, a típus első üzemeltetője az Aeroflot-csoporthoz tartozó Rosszija légitársaság lesz.
A típusból eddig túlnyomórészt orosz légitársaságok és repülőgép-lízinggel foglalkozó cégek rendeltek, opciókkal együtt összesen több mint 150 példányt.
A gyártó és a hatóság 2022-ben folytatja a tesztelési programot a most kiadott tanúsítványban szereplő üzemeltetési feltételek kiterjesztése érdekében, hogy az MSz 21 képes legyen bármilyen földrajzi és időjárási körülmények közötti üzemelésre, például a magasan fekvő repülőtereken, erős oldalszélben, különlegesen alacsony és magas hőmérsékleti körülmények között is fel- és leszállhasson.
A teljesen új tervezésű, fedélzeti berendezéstől függően 163 és 211 közötti utas szállítására képes keskenytörzsű utasszállító a gyártó közlése szerint mintegy 40 százalékban kompozit anyagok felhasználásával készül, amely a közepes típusok kategóriájában rekordnak számít.
Az új generációs hajtóművekkel felszerelt MSz 21-300-as típussal az európai Airbus A320neo és az amerikai Boeing 737 MAX dominálta piaci szegmensbe lép az Irkut. Az orosz gyártó termékét már kompozit anyagból készült szárnyakkal szerelték fel, ellentétben az évtizedek óta folyamatosan fejlesztett nyugati versenytársak típusaival. Az Irkut közlése szerint ez tette lehetővé a tervezőknek, hogy javítsák a szárnyak aerodinamikai jellemzőit, ugyanakkor a törzs átmérője nagyobb lehessen a riválisaiénál.
Az éles verseny mellett ebben a piaci szegmensben tapasztalható a legnagyobb kereslet is, a következő 20 évben több mint 800 ilyen kategóriájú repülőgépre tartanak majd igényt a vevők Oroszországban, de a gyártó a belföldi debütálást követően ki akar lépni a nemzetközi piacra is a típussal.
Az Irkut közleménye kiemeli, hogy részegységek gyártásánál, valamint a repülőgép összeszerelésénél is új és továbbfejlesztett technológiákat, munkafolyamatokat alkalmaznak, különös tekintettel a kompozit elemek gyártására.
Az orosz gyártású, kompozit anyagból készült szárnyakkal felszerelt MSz 21-300-as éppen a napokban hajtotta végre első tesztrepülését. A most kiadott típustanúsítványt 2022-ben kívánja kiterjeszteni a gyártó a helyi gyártású kompozit szárnyakkal készült változatra. Amint korábban megírtuk, az MSz-21 típushoz a polimer-kompozit szárnyak oroszországi fejlesztése és gyártása az ilyen elemek szállítására vonatkozó amerikai szankciók 2018 szeptemberi elrendelését követően kezdődött meg.
Az Irkut emellett folytatja az orosz gyártmányú, Aviadvigatel PD-14-es hajtóművekkel felszerelt, MSz-21-310 jelzésű változat berepülési programját is, amely 2020 decemberében hajtotta végre szűzrepülését. Az idén nyáron adtunk hírt arról, hogy az orosz cég már elkezdte tervezni a további változatokat, és egy hosszított törzsű, 400-as verziót is szeretne, amely 260 utas szállítására lenne képes.