Mintegy 57,5 millió USA-dollárért, azaz a típus újkori listaárának kevesebb mint negyedéért vásárolta meg a magyar állam a Qatar Airways hatéves Airbus A330F áruszállító repülőgépét – mondta el Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Mint ismert, egy Airbus A330-243F-et vásárolt a magyar kormányzat, a repülőgép október 18-án érkezett meg Dohából Budapestre, a Qatar Airways flottájából. Most csütörtök reggel az Országgyűlés külügyi bizottsági meghallgatásán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter elmondta: a tulajdonjog átírása már megtörtént.

Arról is beszélt, hogy a repülőgépet 57,5 millió dollárért, azaz átszámítva mintegy 17 milliárd forintért vásárolta meg tárcája.

Amint korábban megírtuk, a HA-LHU magyar polgári lajstromjel alatt nyilvántartásba vett, MSN 1578-as gyártási sorozatszámú repülőgépet 2014-ben gyártották. Az A330-200F repülőgépek listaára újonnan 241,7 millió USA-dollár az Airbus 2018-as (utolsó publikált) árlistája szerint.

Ebből következően a típus újkori listaárának kevesebb mint negyedéért jutott hozzá a hatéves repülőgéphez a magyar állam.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Qatar Airways Cargo Airbus A330-200F repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)

A miniszter beszámolt arról is, hogy a repülőgép hatósági vizsgálata december 11-én zárul le, az üzemeltetési szerződést pedig a jövő héten írják alá.

Bár ezúttal nem részletezte, korábbi információk szerint a kormány a Wizz Airrel tárgyalt a repülőgép üzemeltetéséről.

Elmondta még, hogy a repülőgép karbantartásával kapcsolatos szerződésről is lefolytatták a tárgyalásokat.

Szijjártó hangsúlyozta, hogy amikor nincs állami szállítási feladat, akkor a repülőgép kapacitásait szolgáltatásra bocsátják. Emlékeztetett arra is, hogy az A330F-et azért vették, hogyha bármilyen – akár rendkívüli – helyzetben az államnak szüksége lesz légiáru-szállításra, akkor nem lesz a piac szereplőire utalva.

Az Airbus A330-200F típusról

Az A330-200F az Airbus A330-200-as szélestörzsű típusváltozat áruszállító variánsa, 65 tonnás hasznos terheléssel hatótávolsága több mint 7400 kilométer, a maximális, 68,6 tonnás rakománnyal pedig 5900 kilométer, közbenső leszállás nélkül.

Hossza 58,82 méter, szárnyainak fesztávolsága 60,3 méter, a függőleges vezérsík legmagasabb pontja a földön állva 16,9 méter, a törzs külső átmérője 5,64, míg a fedélzet belső legnagyobb szélessége 5,26 méter.

A repülőgép legfeljebb 469,2 köbméter térfogatú és 68,6 tonna tömegű árut vehet a fedélzetére, legnagyobb felszállótömege 233 tonna.

Üzemanyag-tartályainak kapacitása 139 090 liter, amelybe 109 185 kilogramm kerozint lehet beletölteni (az egyes példányok paraméterei eltérők lehetnek).

Az A330-200F utazómagassága 12 500 méter, utazósebessége 871 km/h (470 csomó, 0,82 Mach).

Méreteit és egyéb tulajdonságait tekintve az A330-200F a rivális Boeing 767-300F és 777F típusai között helyezkedik el.

A repülőgép fő fedélzetét nagyméretű tehertér-ajtóval, a padlóját pedig a konténerek, árupaletták mozgatására alkalmas görgőrendszerrel, valamint rakományrögzítő pontokkal szerelték fel.

A gyárilag áruszállítónak készült Airbus A330-200F repülőgépek különös ismertetőjele a törzsből kidudorodó orrfutó-akna: erre a módosításra azért volt szükség, hogy a fedélzet padlózata a földön állva vízszintes legyen (az utasszállítóké az orr felé lejt), ezzel megkönnyítve a rakomány mozgatását a beltérben.