Közös tervezettel állt elő a karantént és utazási korlátozásokat kiváltó egységes vírustesztelési eljárásról a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI), az Airlines for Europe (A4E) lobbiszervezet és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA). A három szakmai szervezet azonnali bevezetést kér, hogy a karácsonyi időszakban már könnyebben lehessen repülni.
Mint arról korábban beszámoltunk, e testületek levélben kérték az Európai Bizottság elnökét, Ursula von der Leyent arra, hogy személyesen győzze meg az európai közösség kormányfőit az egységes EU-s tesztelési szabályok bevezetéséről.
A három szervezet mostanra kidolgozta a tesztelés keretrendszerét, amelynek lényege, hogy minden utast közvetlenül a repülés előtt, lehetőleg a légikikötőben teszteljenek, az eredményt pedig legkésőbb 1 órával a járat indulása előtt meg kellene kapnia az utasnak.
Az „EU-wide Testing Protocol – EU-TPT” elnevezésű javaslat szerint minden országban egységes, háromszínű országbesorolást használnának, a zöld és sárga zónába tartozóknál nem, csak a piros zóna országainál írnák elő a kötelező tesztelést.
A javaslattevők azt kezdeményezik, hogy a program államilag finanszírozott legyen, vagy az utasok nagy tömegei számára legyen megfizethető árú. A tesztelést a repülőtérre belépés előtt kellene elvégezni. Ez történhet fizikailag a terminál épületénél, közvetlenül belépés előtt, vagy a tagállam által meghatározott idősávon belül.
A tesztelési protokoll a kidolgozói szerint biztonságos és harmonizált módon tenné lehetővé az utazást és a családi összejöveteleket már az év végi ünnepi időszakban az európai polgároknak, és csökkentené a fertőzés terjedésének kockázatát az utazás idején, valamint visszaállítaná az emberek bizalmát az utazás iránt.
A három szervezet most azért fordult az Európai Bizottsághoz, hogy ezen szabályokat minél hamarabb vezessék be, a családi összejövetelek mellett ennek révén a turizmus is fellendülhetne.
„Meg kell tanulnunk együtt élni és utazni ezzel a vírussal” – hangsúlyozza a szakmai szervezetek levele, amely hozzáteszi: prioritást kell élveznie annak, hogy az emberek újra szabadon és biztonságosan utazhassanak, a légiközlekedési összeköttetések pedig helyreálljanak a kontinensen.
A levél szerint az utazás iránti kereslet romló kilátásokat mutat, az év végi időszakra eddig 80 százalékkal alacsonyabbak a foglalási mutatók a tavalyinál.
Ezt az iparági adatok is alátámasztják, az IATA statisztikái szerint az EU-n belüli és unióból induló forgalom 66,3 százalékkal esett vissza az előző évhez képest, az ACI Europe szeptember végi adatai pedig a forgalom 78 százalékos csökkenéséről tanúskodnak.
A gazdasági és foglalkoztatási katasztrófahelyzet elkerülése érdekében sürgősen megvalósítandó változtatásokat az is alátámasztja, hogy az Air Transport Action Group (ATAG) kutatása szerint a légiforgalom összeomlása a légiközlekedés által támogatott munkahelyek 52 százalékának elvesztésével járhat a közeljövőben.
Eközben a Portfolio.hu a Politico cikke alapján arról számolt be: az uniós tagállami nagykövetek ma szavaznak arról a német javaslatról, amely szerint egységes szempontok alapján meghatározott módon sorolnák be három színkód alá a tagállamokon belüli egyes régiókat, ez határozná meg, hogy a koronavírus-járvány idején az emberek honnan hová utazhatnának szabadon a schengeni térségen belül. De ez még nem jelent végső döntést, jövő héten az Általános Ügyek Tanácsa is foglalkozik a kérdéssel, ez után válhat belőle rendelet.