Újabb akadályba ütközött a tervezett harmadik futópálya megépítése, miután a 25 százalékos tulajdonos spanyol Ferrovial bejelentette, kivonul a légikikötő fejlesztésének finanszírozásából.

A fejleményekről a Bloomberg szerint a Sunday Telegraph számolt be. A Ferrovial befektetési vezetője azt mondta, cége szkeptikus a heathrow-i befektetésükkel kapcsolatban, mivel nem kecsegtet megfelelő profittal.

Forrás: Heathrow Airport

Az ügy hátterében az áll, hogy a brit polgári légügyi hatóság nem engedélyezte a heathrow-i leszállási díjak 90 százalékos emelését, legfeljebb 56 százalékos növelést engedélyezett.

A határozat miatt a Ferrovial bejelentette, hogy visszalép a légikikötő további finanszírozásától, mert számításai szerint nagyon alacsony lenne a megtérülési mutatója a befektetésnek.

Mivel a spanyol vállalat a repülőteret üzemeltető cég negyedét birtokolja, a lap szerint vajmi kevés esély van arra, hogy a környezetvédők és helyi lakosok által is ellenzett harmadik futópálya építése megkezdődhessen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A tervezett bővítéssel kapcsolatban tavaly decemberben volt legutóbb fejlemény, akkor a brit legfelsőbb bíróság jogerősen elutasította azt a beadványt, amely az engedélyről szóló határozat érvénytelenítését kérte. A beruházást hosszas előkészítés, fordulatos döntések sorozata után végül a brit kormányzat is támogatta.

A repülőtér jelenlegi területétől észak-nyugatra tervezett harmadik pálya és a kiszolgáló létesítmények jelentős része lakott térségekben lenne, megépítésével Heathrow éves utasforgalmi kapacitása 85,5 millióról 130 millióra növekedhetne. A bővítéssel 60 ezer új munkahely jönne létre, és a reálgazdasági haszon a 2050-es évekig elérhetné a 70 milliárd fontot.

A leszállási díjak növelése egyébként a légitársaságok, illetve az őket képviselő szervezetek körében is erős ellenállásba ütközött, Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség elnök-vezérigazgatója felháborítónak nevezte a tervet, és arra kérte a világ repülőtereit, hogy ne most használják ki az adófizetők pénzből megmentett légitársaságokat.

A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) azonban úgy látja, nincs más választásuk, valahonnan be kell pótolniuk a korábban kiesett bevételeket, hogy ne menjenek csődbe.