Mivel az igény folyamatosan emelkedik a belföldi járatok iránt Kínában, a légitársaságok már nem akcióznak annyit, így vannak példák arra, hogy drágábban lehetett jegyet venni, mint a járvány előtt. Az Egyesült Államokban is megindult az áremelkedés.
A Reutersnek piaci elemzők arról számoltak be, hogy növekednek a belföldi jegyárak Kínában, miután a járványt az országban kontroll alatt tudják tartani, és a kormányzat lazította az utazási szabályokat. Bár a holdújév környékén újabb járványgócok voltak, és emiatt csökkent a kereslet, Kína csendben a világ legnagyobb belföldi piacává vált, megelőzve ezzel az Egyesült Államokat. A járvány nélkül ezt a helycserét csak a 2020-as évek második felére várták.
A világ legnépesebb országában a kötelező tesztelést és a karantékötelezettséget is eltörölték, az idén április 3. és 5. közötti időszakra eső Csingming (Qingming) napokra (ez nagyjából a magyar halottak napjának felel meg – a szerk.) a jegyárak már a 2019-es szinttől mindössze 4 százalékkal maradtak el.
De a májusi munka ünnepére a Ctrip adatbázisa szerint turista osztályon átlagosan 11 százalékkal többe kerülnek a jegyek, mint a járvány előtt.
Luja Ju, a hongkongi BOCOM International elemzője szerint az igény annyira megnőtt a légi utazás iránt, hogy a felkínált kapacitást szinte teljesen le tudják kötni, így a légitársaságoknak már nem kell kedvezményes jegyekkel stimulálniuk a keresletet.
A folyamatban ugyanakkor az is fontos tényező, hogy Kínában az igény emelkedésénél nagyobb arányban növelték a kapacitást, és ez lefelé nyomta a jegyárakat.
Az április-októberi időszakra elemzők szerint a kínai cégek 20 százalékkal több járatot terveztek be 2019-hez képest, a legtöbb kapacitást a China Eastern fogja biztosítani.
Az Egyesült Államokban is hasonló folyamatok figyelhetők meg az átoltottság javulásával, de ott az árak még nem mutatnak emelkedést a járvány előtthöz viszonyítva.
A május-augusztusi időszakra még a 2019-eshez képest 20 százalékkal olcsóbban lehet hozzájutni a jegyekhez, de a tavalyi számokhoz viszonyítva már 36 százalékos növekedés figyelhető meg.
Bár fogyasztói oldalról kedvező jeleket tapasztalnak a légitársaságok, ez nem feltétlenül vezet anyagi oldalon is jobb eredményekhez, mert az olajár folyamatosan emelkedik: tavaly novemberben még 35 dollár volt egy hordó WTI nyersolaj, most viszont 65 dollár környékén jegyzik.