Kisebb, homogénebb és modernebb flottát alakít ki a Tarom az átszervezési programja részeként, a szintén román Blue Air pedig múlt héten állította forgalomba első Boeing 737 MAX 8 típusú repülőgépét.
Az immár 13 éve veszteséges Tarom 2020 októberében 22,7 millió USA-dollár értékű állami mentőövet kapott, ezt a tervezett, öt évig tartó átszervezési program finanszírozásának részévé tennék, valamint további 220 millió dollár állami forrással toldanák meg – erről Cătălin Drulă román közlekedési miniszter nyilatkozott a Digi24 tévécsatornának. Az újabb állami forrás biztosítását és az átszervezési terveket még jóvá kell hagynia az Európai Bizottságnak.
A program célja, hogy az állami tulajdonú román nemzeti légitársaság 2024-25-re nyereségessé váljon, eközben karcsúsítja és megújítja a flottáját. Folyamatban van a dolgozói létszám már korábban megkezdett csökkentése is, hiszen a Tarom nagyjából kétszer annyi embert foglalkoztatott, mint más, hasonló méretű légitársaság: 300-400 munkavállaló már önkéntesen elhagyta a céget, további leépítésekről még folynak az egyeztetések.
A Tarom flottájának mérete a tervek szerint a jelenleginek mintegy háromnegyedére csökken, emellett cél a homogénebbé és modernebbé tétele is.
A Tarom jelenleg 29 repülőgépet üzemeltet, amelyből 21 példány saját tulajdonú, a többi pedig lízingelt.
A légitársaság csak a Boeing és az ATR típusait üzemeltetné a jövőben, a négy, átlagosan közel 14 éves Airbus A318-as repülőgépétől megválik.
A légitársaság még jóval a járvány előtt, 2018-ban öt darab Boeing 737 MAX 8 típusú, új generációs keskenytörzsű repülőgépet rendelt, ezek váltanák az A318-asokat és a cég korosabb Boeing-gépeit. Jelenleg négy Boeing 737-300 (átlagos koruk 27 év), négy Boeing 737-700 (átlagos koruk 19 év) és négy Boeing 737-800 (átlagos koruk 6 év) repül a cégnél.
A regionális flottát most is ATR turbólégcsavaros repülőgépek alkotják: hét ATR 42-500-as (átlag kor 22,5 év), két ATR 72-500 (átlag kor 12 év) és négy ATR 72-600 (átlag kor 1,3 év). Utóbbiból az első példányt 2020 februárjában vette át a cég.
Mindeközben a magánkézben lévő, szintén román Blue Air low-cost légitársaság átvette első Boeing 737 MAX 8 típusú repülőgépét, amelyet az Air Lease Corporation lízingcégtől bérel.
A tervek szerint a Blue Air összesen tíz példányt üzemeltet majd az új generációs típusból.
A légitársaság áprilisban kért és kapott a román kormánytól kedvezményes, mintegy 300 millió lej (61,5 millió euró) hitelt azért, hogy fedezze a koronavírus-járvány okozta leállás következtében felhalmozódott veszteségeit, és megmeneküljön a csődtől. Jelenleg a cég tíz Boeing 737-800-ast, egy Boeing 737-700-ast és három Boeing 737-500-ast üzemeltet az internetes adatbázisok szerint.