Az EASA legújabb rendelete alapján a következő évektől üzembe álló repülőgépek fedélzetén már nem használhatnak halonnal oltó berendezéseket a gyártók és üzemeltetők.

Illusztráció. (Forrás: Airbus)

Az 5700 kg-nál nagyobb felszállótömegű repülőgépek esetében lép érvénybe az új szabályozás, amely azonban csak az utasfedélzeten alkalmazott eszközökre érvényes.

A hordozható – kézi – tűzoltó készülékekre már idén májustól él a szigorítás, míg a mosdókban található – szemeteskukákba – beépített egységek esetén ezt egy évvel később, 2020 februárjától lesz kötelező alkalmazni.

Az EASA lépése összhangban van az ICAO ajánlásával, amely egy halonmentes légiközlekedés megteremtését célozza.

Jelenleg a fedélzeti alkalmazásra a halon oltóanyag a leghatásosabb, azonban ez erősen mérgező és környezetkárosító anyag is egyben, ezért már évek óta keresik a megfelelő helyettesítő anyagot.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Jelenlegi alternatívái a fluorozott szénhidrogént (HFC) tartalmazó eszközök, amelyek ugyan az ózonréteget nem károsítják, de üvegházhatású gázok.

Míg az EASA elsőként teszi kötelezővé a halonmentes működést, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) továbbra is a Halon 1211 – vagy ezzel egyenértékű – oltóanyagot ajánlja a fedélzeten lévő kézi tűzoltókészülékekhez.