Kivételt kapott az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szigorú közel-keleti üzemelésre vonatkozó tiltása alól az USA néhány nagy áruszállító légitársasága. Mostantól ugyan berepülhetnének az öböl-menti nagyvárosokba, de a Fedex kivételével inkább kihátráltak az eredeti tervek mögül.

Az FAA január 7-én az Ukraine International Airlines (UIA) PS 752-es járatának Teherán mellett történt lelövésére válaszul tiltotta meg szigorúan minden amerikai légitársaságnak, hogy a Perzsa-öböl, az Ománi-öböl, illetve bizonyos közel-keleti országok felett repüljenek – számolt be a CH Aviation.

A FedEx Express egyik Boeing 777F szállítógépe. (Fotó: AIRportal.hu)

A szakportál cikke szerint a hatóság eredetileg A0003/20-as számú NOTAM-jában hívta fel a figyelmet a területen a polgári gépekre is leselkedő veszélyekre, és tiltotta meg gyakorlatilag a teljes Közel-Kelet feletti repülést, ami eddig kivétel nélkül minden amerikai légitársaságra vonatkozott.

A nagy áruszállítók – Fedex, Kalitta Air, Omni Air International és Atlas Air – azonban kivételért folyamodtak.

Az FAA végül január 17-én, tíz nappal az eredeti tilalom bevezetése után értesítette a kérelmező légitársaságokat a mentességről.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ugyanakkor a hatóság felhívta a figyelmet, hogy minden gép kövesse a kiadott hivatalos helyi eljárásokat és a légiforgalmi irányítás utasításait, valamint a biztonsági kockázatok csökkentése érdekében minimalizálják a víz feletti repülés időtartamát.

A beadott kérelmek közül elsőként a gyors kézbesítésre specializálódott Fedex dokumentumaiból az derült ki, hogy a tiltásnak komoly hatása volt az üzemelésre, mert az USA-ból Bahreinbe közlekedő menetrend szerinti járatokat kénytelenek voltak leállítani.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

Hasonló a helyzet a Southern Air és a Kalitta Air esetében, mindkét cég a német gyökerű DHL postacég számára repültjáratokat szerette volna folytatni Bahreinben. A Kalitta-DHL által közösen üzemeltetett járatok a reptér számára is kulcsfontosságúak, ezek forgalma teszi ki a közel-keleti ország repterére érkező éves árumennyiség közel felét – írja az Air Cargo World.

Az Atlas Air és egyik leányvállalata, a Polar Air Cargo pedig arra hivatkozott, hogy a térségben zajló műveletek, és az ott állomásozó amerikai alakulatok támogatásához, a cég fegyveres erőkkel kötött szerződéseinek teljesítéséhez lenne szükség a berepülésre egy Dohától délnyugatra lévő katari légibázisra. Ennek eléréséhez, ha kis szakaszon is, de mindenképpen be kellene repülni a Perzsa-öböl fölé.

A dolog pikantériája, hogy a mentességi határozat kézhez vétele után a Fedex kivételével minden légitársaság jelezte, mégsem kéri a mentességet.

Így, minden bizonnyal biztonsági megfontolásból mégsem, vagy hosszabb útvonalakon repülnek az öböl-menti régióba.