A Boeing 737 MAX számos példányánál a fedélzeti áramellátást és a hajtóművek vezérlését érintő földelési problémák miatt újabb légialkalmassági direktívákat adott ki az FAA. A repülési tilalom miatt hosszú ideig tárolt példányok Leap-1B hajtóműveinél pedig korróziót fedeztek fel.

Mint arról mi is beszámoltunk, a vizsgálatok alapján földelési problémákat fedeztek fel sok Boeing 737 MAX-gép több fedélzeti rendszerénél is.

A hiba súlyos kockázatot hordoz magában, mivel a tartalék áramellátást vezérlő egységnél, illetve a pilóták előtt és között található fő műszereknél is áramellátási zavart okozhat.

Mivel ez érinti a hajtóművek jégtelenítő rendszerét, valamint több, a biztonságos repüléshez szükséges létfontosságú elemet, az FAA légialkalmassági direktívát adott ki.

Problémák léphetnek fel a 737 MAX fedélzeti áramellátásban (Illusztráció – Forrás: EASA)

A hiba kijavításáig az érintett repülőgépek nem szállhatnak fel. Ez alól csak a műszaki átrepülés a kivétel, azonban ekkor is rendkívül szigorú szabályoknak kell megfelelni. Minden kijelzőnek és VHF-rádiónak működőképesnek kell lennie, és a tartalék áramellátást biztosító egység földelését is javítani kell.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A hiba miatt az érintett példányok forgalomba történő visszatérése és az új gépek átadása további csúszást szenvedhet.

A Reuters értesülései szerint 109 már forgalomban lévő és több mint 300 még a Boeing készletén lévő, de már legyártott példányt érint ez a probléma.

Eközben más gondra is fény derült: több, tárolás után újból üzembe állított Boeing 737 MAX esetén is hibát jelentettek a CFM Leap-1B hajtóművek nyomásmérő rendszerével kapcsolatban.

A vizsgálatok kiderítették, hogy a nyomásmérést elektromos jellé alakító egység korróziója  rövidzárlatot okozhat.

A hajtóműveket érintő problémát a hosszú tárolási időszak alatt összegyűlő nedvesség, illetve gyártási sajátosságok együttes hatása okozza.

A szakszerű tárolás ellenére is korróziós problémák léphetnek fel.

Mivel a vezérlő egységhez nem megfelelő nyomásértékek futnak be, az a tolóerőt sem tudja a beállított érték szerint szabályozni.

Az FAA ezért az érintett hajtóműveknél az egység azonnali felülvizsgálatát követeli meg, és amennyiben a kiolvasott karbantartási üzenetek ezt indokolják, az alkatrészt ki kell cserélni.

Mivel a CFM vizsgálata alapján a probléma 15 üzemórán belül jelentkezik, az ellenőrzést minden egyes repülés előtt el kell végezni, addig, amíg a berendezés el nem éri ezt.