A katari cég megvette a román vállalat napi rendszerességű repülőtéri résidőpárját London legforgalmasabb légikikötőjében, emellett 25 százalékos tulajdonrészt szerzett a dél-afrikai Airlink regionális légitársaságban.
A Tarom meg nem nevezett összegért adta el a London-Heathrow repülőtéren meglévő napi résidejét a Qatar Airwaysnek.
Az ügylet a téli menetrend kezdetén, 2024. október 27-én lép hatályba, ezzel a román légitársaság kivonul az Egyesült Királyság piacáról, összhangban a korábban felvett állami támogatása kapcsán elindított szerkezetátalakítási tervével.
Az új résidőnek köszönhetően a Qatar Airways a meglévő napi 8-ról 9-re emelheti a Doha és Heathrow közötti járatpárok számát.
Az új járatot Boeing 777-300ER repülőgépekkel teljesíti a Oneworld taglégitársaság.
A London-Heathrow repülőtér főként a szűkös futópálya-kapacitásai miatt úgynevezett résidő-koordinált légikikötő, a slotok kiosztását egy független szervezet, Airport Coordination Limited (ACL) végzi, mind a nyári, mind a téli időszakokra iparági szinten elfogadott alapelvek szerint.
A korlátozottan rendelkezésre álló repülőtéri résidők (amely nem tévesztendő össze a légiforgalmi áramlásszervezés által kiadott, a nyári időszak késései kapcsán sokat emlegetett résidőkkel) a légitársaságok között adás-vétel útján is gazdát cserélhetnek. Mint ismert, a Malév 2006-ban a British Airwaysnek adta el heathrow-i slotjait.
Kapcsolódó hír, hogy a Qatar Airways Group 25 százalékos részesedést szerzett a Dél-afrikai Köztársaság legnagyobb független regionális légitársaságában, az Airlinkben.
A cég 15 afrikai ország több mint 45 célállomására repül, a két légitársaság közötti code-share partnerség pedig tovább erősíti a Qatar Airways jelenlétét és növekedési stratégiáját az afrikai kontinensen a közlemény szerint.
A Qatar Airways jelenleg 29 afrikai célállomásra repül, 2020 decembere óta számos újabbal bővítette hálózatát a kontinensen. A Qatar Airways és az Airlink a partnerség részeként hűségprogramjaikat – Qatar Airways Privilege Club és Airlink Skybucks – is összehangolja.
Az Airlink 2020-ban szakította meg 23 évig tartó franchise-megállapodását a South Africannel, azóta önállóan működik és értékesíti jegyeit. A johannesburgi központú légitársaság flottájában több mint hatvan regionális repülőgép teljesít szolgálatot, köztük Embraer ERJ-135/140, 170/175, 190/195 változatok.
Az Airlink az Emirates ráhordó partnere a régióban 2021 óta, egyelőre azt nem tudni, hogy a katari felvásárlás milyen hatással lesz a rivális közel-keleti légitársasággal folytatott együttműködésére.