A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) nemrég még azzal számolt, hogy 2021-ben átlagosan a 2019-es szint felére növekszik a légiközlekedés teljesítménye, de a testület vezető közgazdásza szerint egyre nagyobb az esély arra, hogy csak alig több mint harmadára bővül majd.

Videokonferencián számolt be a 2020-as év eredményeiről, illetve az idei kilátásokról Brian Pearce, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezető közgazdásza.

A légiközlekedés teljesítményét értékesített utaskilométerben mérik, ez tavaly a 2019-es szinthez képest 66 százalékkal csökkent. A mélypont április volt, amikor a járatok alig 20 százaléka közlekedett, ez volt a repülés történetének legnagyobb visszaesése.

Fotó: AIRportal.hu

A nemzetközi forgalom 2020-ban átlagosan 75,6, a belföldi 48,8 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest.

Az idei év sem indult túl jól, a szigorodó utazási szabályok miatt januárban az előző évihez képest 70 százalékkal kevesebb előzetes foglalást regisztráltak a légitársaságok, és aggodalommal tölti el a szakértőket, hogy az oltási programok lassan haladnak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Erre az évre az IATA azzal számolt, hogy idén fele annyi járat fog közlekedni, mint 2019-ben, de Brian Pearce felhívta a figyelmet: egyre nagyobb az esélye annak, hogy a növekedés mértéke a 2020-as szinthez képest alig 10-15 százalékos lesz.

Ez pedig azt jelentené, hogy idén a 2019-ben mért járatszám átlagosan mintegy 38 százaléka közlekedhet csak.

A hivatalos előrejelzést azonban az IATA nem módosította.

Lapunk kérdésére válaszolva Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója ezzel kapcsolatban azt mondta, ha a várnál rosszabbak lesznek a körülmények, akkor a már egyébként is rendkívül eladósodott légicégeknek újabb 70-80 milliárd dollár értékű mentőcsomagra lesz szükségük.

Forrás: Volga-Dnepr Group

Az egyetlen pozitívum a tavalyi évből az áruszállítási üzletág eredménye volt, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény alig 10 százalékkal csökkent, annak ellenére, hogy az utasszállító repülőgépek belly cargo kapacitása a járatok megszűntével szinte teljesen eltűnt.

Mivel a gazdaságnak szüksége van a légi szállításra, az IATA úgy látja, két számjegyű növekedésre lehet számítani az így fuvarozott áru mennyiségében.