A közepes nyomású turbina egyik lapátjának letörése következtében hullottak fémdarabok egy Dreamliner hajtóművéből augusztusban Róma közelében. Ez már a tizenegyedik hasonló eset a típussal, az érintett hajtómű viszont még nem érte el az eddig kiadott direktívákban kiadott üzemidő korlátozást.

Az utcákon talált törmelék (Forrás: Twitter)

Az olasz balesetvizsgálók közel négy kilogramm törmeléket szedtek össze Fiumicino utcáiról az augusztus 10-én történt esemény után.

A bal oldali hajtómű szétrepülő alkatrészei azonban nemcsak a földön, hanem a repülőgépben is károkat okoztak. Megsérült a törzs, a fékszárny és a vízszintes vezérsík is, valamint a túlsúlyos leszállás miatt leeresztettek a bal főfutó kerekei.

A hajtómű vizsgálata során fedezték fel, hogy a közepes nyomású turbina két szomszédos lapátja hiányzik, és az ezt követő fokozatok is sérültek. Ezek alátámasztották a fedélzeti adatrögzítőből kiolvasott információk előzetes elemzését.

Az ismert anyagfáradásos probléma okozta, de hamarabb következett be, mint várták

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A törések felületeinek tanulmányozása után kiderült, hogy az első lapát anyagfáradásos törése indította el folyamatot. A Rolls Royce Trent 1000-es hajtóművel ez már a tizenegyedik hasonló eset 2015 óta.

Az Európai Repülésbiztonsági Hivatal (EASA) eddig hat légialkalmassági direktívát is kiadott a Trent 1000-es hibájával kapcsolatban, de
a Norwegian-Dreamliner érintett hajtóműve még nem érte el az ezekben lefektetett üzemidő korlátozást, így a kivizsgálók a direktívák szigorítását javasolják az EASA-nak.

A hajtómű gyártója időközben már új anyagokat használ a lapátok elkészítéséhez, amelyek egyelőre beváltják a hozzájuk fűzött reményeket, azonban a tesztek még nem értek véget, így nem zárható ki további javítás is szükséges lesz.