Közleményt adtak ki a Boeing 737 MAX-ot üzemeltető Southwest Airlines és American Airlines pilóta-szakszervezetei: szerintük a típus képzési és üzemeltetési kézikönyvei nem tartalmazták annak a rendszernek a leírását, amelynek automatikus működése a hibás állásszög adatok hatására – az előzetes feltételezések szerint – közre játszhatott a Lion Air katasztrófájában.
Súlyos hiányosságra mutatnak rá a 737 MAX típust nagy számban üzemeltető Southwest Airlines és American Airlines hajózószemélyzetének érdekképviseletei az Airliner Watch portál szerint.
Az amerikai pilóták közölték: eddig nem volt része a képzési és üzemeltetési kézikönyveknek az, hogy miként viselkedik a 737 MAX az állásszög-jeladó hibája esetén.
A Boeing a 737 MAX típusokra egy új, úgynevezett Maneuvering Characteristic Augmentation (MCAS) rendszert fejlesztett, amely arra hivatott, hogy javítsa a repülőgép irányíthatóságát nagy állásszögek mellett.
A rendszert részben azért dolgozták ki, mert a 737 MAX-ek hajtóművei jóval nehezebbek a korábbi változatokéinál.
Az MCAS-rendszer teljesen automatikusan lép működésbe, amikor a repülőgép számítógépei úgy értékelik, hogy arra szükség van, például nagyobb terhelés mellett, nagy állásszög és éles fordulók során, ha a repülőgépet a pilóták kézzel repülik, tehát a robotpilóta ki van kapcsolva és a fékszárnyak behúzott állapotban vannak.
A szakszervezetek közlése szerint a 737 MAX típusokon dolgozó pilóták nem kaptak oktatást, és megfelelő információt az MCAS-rendszer működéséről.
Fentieket egy rendszeresen 737 MAX típuson szolgáló pilóta közvetlenül is megerősítette az AIRportalnak.
A hajózó személyzet számára kiadott üzemeltetési kézikönyv (FCOM) mindössze csak megemlíti, hogy az MCAS rövidítés a Maneuvering Characteristic Augmentation rendszert jelöli.
A pilótákat a típusképzés során, illetve az NG és MAX típusok különbségeit bemutató oktatóanyagban sem tájékoztatták eddig a rendszer létezéséről és működéséről, annak inaktiválási lehetőségeiről, nem beszélve arról, hogy hibás állásszög-adatok esetén nem szándékolt süllyedésbe viheti a repülőgépet.
A MCAS rendszer automatikusan kikapcsol, ha a repülőgép állásszöge csökken, vagy a pilóták kézi trim-beállítással felülbírálják az automatika működését.
A napokban az USA repülésfelügyelete, az FAA sürgősségi direktívát adott ki a Boeing 737 MAX típusra a Lion Air gépének katasztrófája után, figyelmeztetve az állásszög-jeladó esetleges hibájára és ebből eredően a repülőgép viselkedésére. A direktíva szerint a képzési dokumentumokban szerepelnie kell, hogy mi a teendő ilyenkor.
Amint az indonéziai katasztrófa eddigi vizsgálata és az FAA direktívája alapján kiderült, a Lion Air gépének tengerbe csapódásához többek közt az vezethetett, hogy a hibás jeleket adó állásszög szenzor miatt a 737 MAX számítógépe meredek süllyedésbe vitte a gépet.
Ez annak kivédésére szolgál alapvetően, hogy a repülőgép nehogy átessen (elveszítse a felhajtóerőhöz szükséges sebességét), azonban a feltételezések szerint a Lion Air járatának esetében a rendszer a hibás adatok miatt hibásan érzékelt átesésveszélyt.
Ez a jelenség kivédhetőnek bizonyul, amennyiben a pilóták ismerik a megfelelő eljárást, de a Southwest és az American dolgozóinak közleménye szerint ez nem volt meghatározva.
A közleményekre reagálva a Boeing úgy fogalmazott: biztos abban, hogy biztonságos a 737 MAX típuscsalád, és mindent megtesznek, hogy teljes mértékben feltárják a Lion Air katasztrófájának körülményeit, szorosan együtt dolgozva a kivizsgálókkal és a hatóságokkal.