Egy négyhajtóműves szállítógép szárnyára szerelve a levegőben tesztelik a kínai fejlesztésű CJ-1000A új generációs hajtóművet, ezzel váltanák ki a Comac C919-esek nyugati gyártmányú CFM LEAP 1C erőforrását.

Az oroszokhoz hasonlóan Kína is dolgozik a kereskedelmi típusaiban használt nyugati részegységek hazai gyártásúakkal történő helyettesítésén.

A folyamat egyik legfontosabb mérföldköve, hogy a Comac C919-es keskenytörzsű, új generációs utasszállítók CFM LEAP 1C hajtóműveit belföldi gyártású erőforrásokkal váltsák le.

Ennek érdekében a kínai hajtóműgyártó vállalat (Aero Engine Corporation of China – AECC) még 2018-ban jelentette be a CJ-1000A új generációs erőforrás fejlesztését, amelyet most egy Xian Y-20 típusú, négyhajtóműves szállítógép szárnyára szerelve már repülés közben tesztelnek a kínai közösségi platformokon, majd a Twitteren is terjedő felvételek szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Korábban az USA ipari kémkedéssel is megvádolta a kínaiakat a LEAP 1C erőforrásokhoz nagyban hasonlító CJ-1000A fejlesztésével kapcsolatban.

Amint korábban megírtuk, az első Comac C919-est tavaly év végén vette át a China Eastern Airlines, a típus indító légitársasága. A sorozatgyártáshoz ekkoriban, december elején adta ki a szükséges jóváhagyást a kínai légügyi hatóság, a kereskedelmi forgalomba állítást lehetővé tevő bizonyítványt pedig szeptember végén kapta meg a típus.

A C919-es a kínai repülőgépgyártás büszkesége, ám jelentős arányban tartalmaz nyugati gyártóktól importált részegységeket. A GE és a Safran közös vállalata, a CFM gyártja a hajtóműveket, a Collins Aerospace a kommunikációs és navigációs, a Honeywell pedig a repülésirányító rendszereket, a gép futóművei és a kormányfelületeket működtető rendszerek a Liebherr Aerospace-től érkeznek.

Ezek az óriáscégek jelentős beruházásokat hajtottak végre és vegyesvállalatokat hoztak létre Kínában a program kiszolgálására, a szükséges fejlesztések elvégzése és a gyártókapacitások kialakítása érdekében.

A típus fejlesztését és gyártását ezért nagy mértékben hátráltathatják a Kína elleni nyugati kereskedelmi korlátozások és a politikai feszültségek. Technikai gondok mellett a szankciók miatt az alkatrész-ellátásban felmerült problémák következtében éveket csúszott a típus szűzrepülése és a berepülési program, ezzel a korábban még 2016-ra tervezett forgalomba állítás is. A C919-es 158-168 utas szállítására képes, hatótávolsága pedig 4075-5555 kilométer.