Másfél milliárd eurót szán a spanyol Aena az Adolfo Suarez Madrid-Barajas Nemzetközi Repülőtér fejlesztésére, amelynek keretében 80 millióra növelik a légikikötő utasforgalmi kapacitását.
A repülőtér üzemeltetőjének közlése alapján az El País napilap arról számolt be, hogy az Aena 2022 és 2026 között fejleszti majd az ország legforgalmasabb repülőterét, a terveket a igazgatóság már jóváhagyta.
A beruházás lényege, hogy a most még különálló 1-es, 2-es és 3-as terminálokat összevonják, a 4-es terminált és annak szatellit szárnyát pedig kibővítik.
Ezekkel a lépésekkel a most 70 milliós utasforgalmi kapacitást 80 millióra emelik. A 1,5 milliárd eurós beruházást a két projekt között nagyjából fele-fele arányban osztják meg.
A terminálok összeolvasztására azért van szükség, mert a három, különálló épület nem tud olyan hatékonyan működni, mint a 4-es. Ezért az épületeket összekötik, egy főbejáratot alakítanak ki és közös ellenőrző, poggyászkezelő és utasfelvételi területet hoznak létre. Három szinten összesen 140 ezer négyzetméternyi területet hoznak létre ezen feladatok ellátására.
Emellett két új parkolót is építenek, az autóbérlő cégek számára 1100, az utasok számára 2250 férőhely áll majd rendelkezésre.
Mivel a spanyol államnak 51 százalékos részesedése van a társaságban, a tervekre még a kormányzatnak is rá kell bólintania. Az Aena menetrendje szerint 2021 szeptembere előtt már a kormány asztalán lesznek a tervek és a jelentések.
A 4-es terminál bővítésével kapcsolatban az Aena a főépületet és a szatellit szárnyat is meg szeretné toldani északi irányba, ezzel akarják megoldani a jelenlegi kapacitáshiányt.
Az Aena a madridi mellett a barcelonai repülőtéren is tervez fejlesztéseket, ezek közé tartozik a naperőművek telepítése 250 millió eurós beruházással. A várakozások szerint így 70 százalékkal csökkenthető a cég évi 25 millió eurós áramszámlája. Az Aena által kezelt 46 repülőtérből 20 kap majd naperőműveket.
A beruházás részét képezi az Aena autóparkjának lecserélése is, 2025-is a teljes flotta megújul, csak elektromos autók szolgálnak majd a cégnél. Az üzemeltető a lízingbe visszaadott földi kiszolgáló gépek helyett is elektromos eszközöket vásárol majd.