Az Alaska Airlines MAX 9-esének balesete kapcsán a típus gyártósorán feltárt újabb minőségi problémák következményeként további jelentős csúszást szenvedhet a legkisebb és legnagyobb változat forgalomba állítása.
Az USA törvényhozásának nyomására a Boeing visszavonta felmentési kérelmét a 737 MAX 7 változat tanúsításánál, ami haladékot adott volna a gyártónak egy korábban felmerült, az összes típusvariánst érintő technikai probléma végleges megoldására – írta a Reuters.
A gond a 737 MAX hajtóműveinek jégmentesítő rendszerénél jelentkezett, amely bizonyos körülmények között túlmelegedhet, ez a beömlőnyílás és a gondola komoly sérüléséhez, végső esetben pedig akár balesethez is vezethet.
A már forgalomban lévő MAX 8 és 9-es változatok esetében a Boeing és a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) a problémát egy légialkalmassági direktívával kezelte.
Eszerint a pilótáknak meghatározott körülmények fennállása esetén a hajtóműgondola jégtelenítő rendszerét manuálisan ki kell kapcsolniuk.
A probléma végleges kezeléséhez a rendszer áttervezése szükséges, amely hosszadalmas folyamat.
A Boeing annak érdekében, hogy a legkisebb és legnagyobb változat forgalomba állítása ne szenvedjen még nagyobb késést, korábban 2026 májusáig kért felmentést a tanúsítási eljárásban, hogy a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) ezzel a hibával is hagyja jóvá – elsőként – a kisebb variánst, annak ellenére, hogy az nem felel meg a légialkalmassági sztenderdjeinek.
Ezt a felmentési kérelmet a gyártó most az USA törvényhozói és egyes szakszervezetek nyomására visszavonta.
Emiatt a két változat forgalomba állítása bizonytalan ideig nem történhet meg, a gyártó egyelőre nem adott meg újabb céldátumot a tanúsításra.
Amint korábban megírtuk, a MAX 7-es legnagyobb megrendelője, a Southwest már korábban közölte, hogy idén nem számít a típusváltozat forgalomba állítására, utóbb pedig a United Airlines vette ki a flottatervéből a megrendelt MAX 10-eseket, amelyre „megfelelő árazás” esetén a Ryanair már be is jelentkezett. A United a hírek szerint már fel is vette a kapcsolatot az európai gyártóval, hogy tárgyalásokat kezdjen további Airbus A321neo gépek beszerzéséről.