Egyezségre törekszik az Európai Unió az Egyesült Államokkal a két nagy repülőgépgyártó tiltott állami támogatásával kapcsolatban. Az európai közösség új rendszert alkotna a hírek szerint, amely reményeik szerint elnyeri a Biden-kormányzat tetszését.
A Politico uniós tisztviselőktől származó információra hivatkozva azt írta, Németország, Spanyolország és Franciaország is arról tárgyal Brüsszelben, hogy milyen irányban módosítsák az Airbusnak juttatott állami támogatásokat.
A jelenlegi, úgynevezett Repayable Launch Investment (Visszafizetendő Kezdő Befektetés) rendszerben az államok hitellel támogatják a gyártó repülőgép-fejlesztéseit, és a pénzt csak akkor kell visszafizetni, ha a típus gazdaságilag megtérül.
Az unió viszont azt szeretné, ha az USA mintájára inkább a harcászati és biztonságtechnikai megoldások fejlesztésében, illetve a katonai célokat szolgáló termékek vásárlásával támogatnák az Airbust.
Ezzel hasonlóvá válna a felek állami segítségnyújtása a nagy gyártóknak. Az Európai Bizottság, valamint a német szövetségi gazdasági minisztérium is megerősítette a lapnak, hogy folynak ilyen irányú tárgyalások, mert egyezségre törekednek.
Több diplomata is szkeptikus a tervekkel kapcsolatban, már csak azért is – jegyzi meg a Politico -, mert az USA ugyanilyen támogatási rendszerét az EU korábban már bírálta. Most pedig egy hasonló tervvel akarják a Biden-kormányzatot rávenni arra, hogy álljanak el a kereskedelmi vitától.
Ismert, ennek lényege, hogy mindkét fél (az EU és az Airbus, illetve az USA és a Boeing) egymást kölcsönösen azzal vádolta meg, hogy tiltott, versenyhátrányt okozó állami támogatásban részesíti a saját területén működő nagy repülőgépgyártókat. Az ENSZ kereskedelmi szervezete először az USA-nak, aztán az uniónak engedélyezte a büntetővámok kivetését, jogosnak találva a kifogásokat.
Guillaume Faury, az Airbus vezetője még tavaly októberben is arra kérte a feleket, hogy üljenek tárgyalóasztalhoz, mert senkinek sem jó, hogy a másik termékét plusz vámokkal sújtják.