A Boeing hivatalosan is bejelentette, hogy megépíti a régóta tervezett 737 MAX 10-es típust, a legnagyobb amerikai keskenytörzsű 230 székkel érkezik a piacra, eddig 240 példányra kötöttek szerződést.

Grafika: Boeing Company | © AIRportal.hu

Grafika: Boeing Company

A gyártó hétfői, lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a típus lesz a valaha gyártott legkedvezőbb egy székkilométerre vetített költségszintű keskenytörzsű gép.

Ez az adat a Boeing szerint eddig tíz megrendelőt győzött meg, akik összesen 240 darabot rendeltek a 10-es Boeingből. A megrendelők kilétét a héten jelentik be, a Boeing arról nem közölt adatot, hogy a megrendelésekből mennyi a rövidebb változatokról átváltott megrendelés.

A típus első két megrendelőjeként a BOC Aviation és a GE Capital Aviation Services (GECAS) lízingcégeket jelölték meg, előbbi 10, utóbbi pedig 20 darab MAX 10 megrendeléséről írt alá szándéknyilatkozatot. Az első európai üzemeltető a TUI lesz, akik a bejelentés szerint 18 darab 10-est vételéről állapodtak meg, ezek azonban a korábbi, 70 darabos MAX megrendelésből származó konvertálások.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A MAX 10-es a bejelentés szerint 1,64 méterrel lesz hosszabb a 9-esnél és emiatt hosszabb futószárakat terveztek az új verziónak.

A Boeing adatai szerint a 737 MAX 10-es legfeljebb 230 utast szállíthat, amely a 9-eshez viszonyítva 5 százalékkal olcsóbban üzemeltethető.

A gépek meghajtásához a többi típusnál is használt CFM Leap-1B hajtóművet lehet választani, és a többi MAX-hoz hasonlóan a 10-es is megkapja a speciális szárnyvégeket, a Boeing Sky Interior kabinberendezést és egyéb újításokat.

Forrás: Boeing Company | © AIRportal.hu

Forrás: Boeing Company


Kevin McAllister, a Boeing kereskedelmi típusokért felelős elnök-vezérigazgatója a bejelentésben azt írta, a légitársaságok nagyobb, és gazdaságosabban üzemeltethető keskenytörzsűt szeretnének üzemeltetni, a 10-es megjelenésével ez az igényük teljesül amellett, hogy a megbízhatóan és olcsón üzemeltethető típust vehetnek át.

Bár a Boeing közleményében azt írta, ugyanannyi széket biztosítanak, mint az Airbus A321-es, ez így ebben a formában nem igaz, hiszen az Airbus egyosztályos elrendezésben 240, tehát tízzel több székkel rendezhető be.

A MAX 10-es a 9-eshez képest mindössze 10 székkel kínál többet, viszont hatótávolsága 300 mérfölddel alacsonyabb a 9-eshez képest.

Arra aí Flightglobal hívta fel a figyelmet elemzésében, hogy sem a 9-es, sem a 10-es nem tud és úgy tűnik, hogy nem is akar versenyezni az Airbus A321LR-rel, amellyel Toulouse egy a 757-esek által hagyott piaci űrt töltött be. Az A321neo long range azaz nagyhatótávú változata 4 ezer tengeri mérföldes utakat is képes repülni.

Május végéig a társaságok honlapján elérhető adatbázisok szerint a Boeing a MAX-okra 3714 megrendelés érkezett, míg az Airbus 5 ezer példányt adott el eddig a neókból.

A teljes Boeing-család. Grafika: Boeing Company | © AIRportal.hu

A teljes Boeing-család. Grafika: Boeing Company