Miután a brit kormányzat Heathrow bővítése mellett döntött, Gatwick elesett a régóta tervezett teljes értékű második futópályájától. De az üzemeltető a kapcitásgondok megelőzésére azt tervezi, hogy aktiválják a most csak vészhelyzet esetén használható, meglévő párhuzamos pályát.
Tavaly már több mint 45 millió utas fordult meg a dél-londoni Gatwick reptéren, amely mindezt egypályás üzemben érte el. A brit kormány az évekig tartó vizsgálatok után úgy döntött, hogy a főváros környéki légikikötők közül Heathrow bővítésének ad zöld utat.
Így azonban Gatwick elesett a második futópályától, amely a meglévőtől délre, kellő távolságban épült volna föl a tervek szerint. Most azonban új elképzeléssel állt elő az üzemeltető az aero.de cikke szerint.
A meglévővel párhuzamos, a terminálokhoz közelebb húzódó, jelenleg csak vészhelyzeti esetben használható futópálya újraaktiválását fontolgatják a reptéren.
A 08L/26R jelű, mintegy 2500 méteres pálya a belföldi és európai járatokat szolgálná ki az új fejlesztési elképzelés szerint, ezzel az éves kapacitást mintegy 80 ezer fel- és leszállással, azaz mintegy 30 százalékkal növelhetnék.
A brit pilótaszervezet, a BALPA abban az esetben támogatja az ötletet, ha kidolgozzák a biztonságos üzemeltetés feltételeit, mivel ez a pálya túl közel húzódik a másikhoz.
A két futópálya középvonala között mindössze 200 méter a távolság, továbbá a helyzetet az is bonyolítja, hogy a jelenleg használatos, hosszabb 08R/26L futópálya gyorsleguruló útjairól egyből a jelenleg nem használt pályára gurulnak le az érkező repülőgépek.
Ezek miatt, ha a futópályát meg is tudják nyitni a forgalomnak, az nem jelent majd akkora kapacitásnövekedést, mintha egy távolabbi, a másik pályától függetlenül üzemeltethető új pályát építenének.
Ugyanakkor más szervezetek, amelyek aggódnak a közelben lakókat érintő zajártalom miatt, ellenzik.
Amint az összefoglaló emlékeztet rá, Gatwicken egymás után nyílnak az újabb és újabb hosszú távú járatok, főként e szegmensben erősödik a reptér forgalma. Az idén szeptemberben tavalyhoz képest 18 százalékkal több interkontinentális járat áll rendelkezésre, csak Észak-Amerika felé 20 százalékkal nagyobb a kínálat.
A nyáron a reptérüzemeltető a terminálbővítést jelentette be, mintegy 1,5 milliárd USA-dollárból egy új érkezési csarnok és az északi terminál egyik mólójának bővítése következhet, amelyek 7 millióval növelnék az utaskapacitást.