Pénzügyi gondjai és folyamatos veszteségessége ellenére 2020-ban belevág flottája részbeni modernizálásába a Tarom: az állami tulajdonú román légitársaság lízingelt, új ATR 72-600-asai év elejétől érkeznek majd.
Az első négy új ATR 72-600-as legkésőbb február végén átveszi a Tarom, és még 2020 vége előtt megérkezik majd Bukarestbe a maradék öt példány is a júniusban bejelentett, kilenc darabra szóló szerződés értelmében – számolt be a CH Aviation.
A szaklap szerint a román közlekedési, infrastrukturális és kommunikációs minisztérium december 27-én közölte, hogy a Tarom aláírta a Nordic Aviation Capital (NAC) lízingcéggel a kilenc turbó-légcsavaros gépre vonatkozó végleges megállapodást, tíz éves időtartamra.
A lízingcég eredetileg még októberben átadta volna az első, jelenlegi legmodernebb kialakítású ATR-t a légitársaságnak, de szerződés hiányában ez nem valósulhatott meg.
A kényszerű halasztás, időhúzás hátterében a Tarom rossz anyagi helyzete állhat. A román légicég ugyanis hiába álmodik hosszútávú járatokról, és tervezi Boeing 737 MAX gépek forgalomba állítását is, évek óta masszívan veszteséges, a diszkont cégekkel gyakorlatilag képtelen felvenni a versenyt. Megmentésére legutóbb már az Európai Unióhoz fordult a román közlekedési tárca.
Lucian Bode miniszter viszont pozitívan látja a jövőt, szerinte a légitársaság átvészelte a „turbulenciákkal teli” nehéz időszakot, és felépülése kezdetén jár.
Szerinte a kormányzat és személyesen ő minden lehetséges módon támogatják a céget, de tudatosították a menedzsmentben azt is, hogy minden pénzt úgy kell elkölteni, hogy hozzájáruljon a nagyobb profit eléréséhez, vagy rövidebb távon a veszteségek eltüntetéséhez.
A folyamat első lépése a flotta modernizálása. Az ATR 72-600-asokkal a két darab, átlagosan 10,7 éves 72-500-ast és a kisebb kapacitású, hét példányban használt, átlagosan 21,3 éves 42-500-ast váltják le.
Ezt követően a nagyobb gépek kerülnek sorra, miután a Tarom az idei Farnborough Légi Szalonon öt Boeing 737 MAX 8 új generációs gép vásárlásáról állapodott meg az amerikai repülőgépgyártóval. Ezekkel azonban nem tudják teljes egészében leváltani a meglévő, 737 Classic és NG típuscsaládú gépeket.
Mindezeken felül a román nemzeti légitársaság az Airbus A310-esei kivonásával kényszerűen megszüntetett hosszútávú járatait is szeretné újraindítani, ehhez már leértékelt Dreamlinerek iránt is érdeklődtek, de a szeptemberi hírek szerint inkább rövid távra bérelt gépekkel, és a Xiamen Airlines partnerségével vághatnak bele az anyagilag megterhelő vállalkozásba.