A tarbes-lourdes-i reptéren elkezdték a Singapore Airlines egykori első két A380-asának szétbontását. Az elemek értékesítéséből jelentős bevételre tesz szert a tulajdonos lízingcég, két testvérgépet viszont lekonzerválva tárolnak tovább, új bérlőre számítva.
Hozzáláttak a Tarmac Aerosave nevű cég szakemberei a Singapore Airlines egykori két A380-asának szétbontásához – írja az Aerotelegraph. Mint megírtuk, a mintegy tíz év szolgálat után kivont, MSN003 és 005 gyártási számú példány darabokban történő értékesítéséről fél éve döntött a tulajdonos lízingvállalat, a Dr. Peters Group.
Másik két, szintén általuk birtokolt és ugyanitt tárolt ex-szingapúri A380-ast szakszerűen lekonzerváltak, arra várva, hogy új bérlőjük akad.
A bontócég becslése szerint egy A380-as tömegének 92 százaléka újrahasznosítható, vagy alkatrészként, vagy nyersanyagként.
A megkezdett munka részeként az alkatrésznek jó elemeket – mint például kormányfelületek, ablakok, a futóművek részei – megtisztítják, bevizsgálják, hogy alkalmasak-e újbóli használatra, majd regisztrálják és szakszerűen tárolják.
A törzs szerkezetéből számos elem újrahasznosítható a repülőgépgyártásban, mint például az alumínium, ezeket szintén megfelelő módon nyerik ki.
Magukból a géptörzsekből 45-45 millió USA-dollár bevételt vár a lízingcég, a hajtóműveket nem számítva, amelyek jelenleg is bérbe vannak adva, összességében pedig gépenként 80 millióra teszik a majd befolyó összeget.
A korábbi közlésük szerint ha beleszámolják a korábbi lízingdíjakat is, akkor az egykori befektetésük 145-150 százaléka térülhet meg az ügyletből.
A most szétbontandó korai példányok még gyermekbetegségekkel küzdöttek, szerkezeti módosításaik és nagyobb karbantartási igényük miatt nehezen találni új üzemeltetőt nekik.
A Singapore Airlines is a kivont öt példány helyett vadonatújakat állít forgalomba, nyilván többek közt ezen okokból is. További kihívás, hogy maga az A380-as típus szűk piaci szegmensben üzemeltethető, magas ára és összesített üzemeltetési költségei miatt.
Korábban a British Airways gondolkodott használt A380-asok beszerzésén, de végül elálltak a tervtől, és egyelőre új példányokat sem rendelnek. A portugál wet-lease specialista légitársaság, a Hi Fly viszont forgalomba állította az öt közül az egyik ex-Singapore-gépet.
Az óriásgép jövője így továbbra is bizonytalan: tavaly év elején sikerült tető alá hozni az Emirates nagyobb megrendelését, azonban újabb vevők még mindig nem akadtak. Az Airbus kínai légitársaságoktól remél megrendelést, ennek érdekében még a gyártás egy részét is az ázsiai országba helyeznék néhány nyilatkozat szerint.