Átfogó reformokról kell döntenie az EU-nak légiközlekedése versenyképességének megerősítése érdekében, a széttagolt és túlterhelt európai légtér, a kártérítések, a poggyászszabályok és a fenntartható üzemanyag (SAF) területén – írta közleményében az Airlines for Europe (A4E) lobbiszervezet.

Az európai légitársaságok vezérigazgatói a testület szerint közösen szólították fel az Európai Unió vezető testületeit, hogy haladéktalanul indítsanak átfogó reformokat a kontinens légiközlekedési ágazatának megerősítése érdekében.

Az Európai Parlament közlekedési bizottsága ugyanis október 14-i állásfoglalásában egyrészt 7 kilogrammos ingyenes kézipoggyászt javasol a low-cost légitársaságoknál is, illetve elutasítja a késések és járattörlések esetén érvényes kártérítési szabályok utasok rovására történő további lazítását.

Amint korábban megírtuk, az EU közlekedési miniszterei júniusban politikai megállapodást kötöttek a légiutasok jogairól és a légitársaságok felelősségéről szóló EK 261-es rendelet reformjáról. Eszerint a jelenlegi három óráról a rövidtávú (3500 kilométeresnél rövidebb) légjáratoknál négyre, a hosszútávúak esetében pedig hat órára emelnék a késés küszöbértékét.

Forrás: Fraport

Az A4E szerint több mint egy évvel az új uniós ciklus kezdete után alig történt előrelépés a versenyképesség növelése, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és az európai légtér működésének javítása terén, ezért a fentieken túl számos további problémakört érint közleményében.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A vezetők arra figyelmeztettek, hogy ha az EU még az év vége előtt nem tesz határozott lépéseket, a növekvő működési költségek közvetlenül veszélyeztetik az utazás megfizethetőségét és a kontinens légi összeköttetéseit.

A légitársaságok sürgős reformokra látnak szükséget az európai légtér széttagoltsága és túlterheltsége miatt, az idei nyáron az utasok több mint 12 millió percnyi késést szenvedtek el az Eurocontrol adatai szerint, amelyet döntően a tagállamok léginavigációs szolgálatainak kapacitáshiánya és a légtér nem hatékony kezelése okozott.

A cégek emellett azt sürgetik, hogy a légiközlekedést érintő sztrájkok esetén vezessenek be kötelező választottbírósági eljárást, illetve 21 napos előzetes bejelentési kötelezettséget, valamint az egyes tagállamokban tartott munkabeszüntetések esetén is biztosítsák az átrepülő forgalom zavartalanságát.

Az A4E közleménye leszögezi azt is, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) ára túl magas, a piac pedig átláthatatlan, ezért az európai légitársaságok jelenleg jelentős felárat kénytelenek fizetni. Az érvényben lévő szabályozás aránytalanul növeli az unióban lévő úti célokra tartó, illetve az EU elosztó repülőterein keresztüli járatok költségét, ezzel a kibocsátás mellett a forgalmat is elterelve, ami a munkahelyek számának csökkenését okozhatja.

Forrás: Airbus

A kínálat növelését a SAF-termelés kockázatainak csökkentésével, illetve egyéb adminisztratív könnyítések mellett egy SAF-közvetítő piac létrehozásával lehetne elősegíteni a szervezet álláspontja szerint.

A légitársasági vezetők megalapozatlan és ésszerűtlen politikai felvetésnek minősítették a kézipoggyász ingyenessé tételét, álláspontjuk és a hivatkozott kutatások szerint az utasok inkább az alacsonyabb viteldíjakat és a választható extra csomagot részesítik előnyben, mintsem a magasabb árakat „ingyenes” táskával.

A több kézipoggyász álláspontjuk szerint a járatok beszállításakor is időveszteséget okozhat, amelyet az utazók mindössze 20 százaléka tolerálna.

A légitársaságok emellett sürgetik a járatkésések esetén érvényes uniós kompenzációs szabályok reformját is, álláspontjuk szerint az érvényben lévő háromórás küszöb gyakran nem elegendő tartalékgép vagy csereszemélyzet biztosítására, ezért a küszöbérték öt órára történő növelését tartják kívánatosnak, hasonlóan a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) korábbi javaslatához.

Forrás: Ryanair

A közlemény emlékeztet, hogy a légiközlekedés az egyik legfontosabb stratégiai ágazat, amely az EU GDP-jének több mint 4 százalékát adja, és több mint 12 millió munkahelyet tart fenn az A4E adatai szerint. Bár a légitársaságoknak köszönhetően a légi közlekedés soha nem volt ennyire könnyen elérhető és hatékony, a jelenlegi eredmények nem vehetők maguktól értetődőnek.

A vezetők szerint az uniós és nemzeti döntéshozóknak fel kell ismerniük a geopolitikai helyzet változásait és azok hatásait az európai légiközlekedés ellenálló képességére.

Álláspontjuk szerint Európa versenyképessége forog kockán, amennyiben az EU nem lép még az év vége előtt, az utasok és a gazdaság fizetik meg az árát. Ennek érdekében az A4E arra szólítja fel az Európai Bizottságot, hogy indítson stratégiai párbeszédet az európai légiközlekedésről, hasonlóan más kulcsfontosságú iparágakhoz.