A fapadosoknak engedné át az újjáalakuló Alitalia az olasz belföldi piac nagy részét, mert nem tudja rentábilisan fenntartani ezt a hálózatot, inkább a hosszútávú járatokra ráhordás lenne fókuszban. A cég tervei szerint 2023-ban már nullszaldós lenne, de ebben sokan kételkednek.

Az „új Alitalia”, az egyelőre ITA – Italiana Trasporto Aereo néven ismert nemzeti légitársaság terveiről a közelmúltban lapunk is beszámolt. Ezek alapján elsősorban az európai hálózatra támaszkodna a cég, majd fokozatosan növelné a hosszútávú járatok, és az elérhető célállomások számát.

A Reuters a jogalkotóknak készített üzleti tervet szemlézve arról írt, hogy a légitársaság korábban is megpróbálta már a belföldi hálózatot visszavágni, de a helyi politikusok vagy a kormányzat ezt rendre megakadályozta, annak ellenére, hogy a cég folyamatosan veszteséggel üzemeltette ennek nagy részét.

Az Alitalia 2019-ben közel 22 millió utast szállított belföldön, fele annyit, mint a Ryanair, és nem sokkal többet, mint az Easyjet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az új cég azonban új lehetőséget kínál az üzem gazdaságossá tételére, ezt várják el az Emirates-től érkező vezérigazgatótól, Fabio Lazzerinitől.

A tervek szerint minden nem gyűjtő-elosztó központot érintő járatot beszüntetnek, és az interkontinentális járatokra elsősorban csak az európai hálózatból hordanának rá.

A cél, hogy 2023-ra a társaság nullszaldós legyen, két évvel később pedig már 7 százalékos haszonkulcsot szeretnének elérni, az 50 példányra szűkített flotta pedig idővel újra 110 gépből állna majd, mint a járvány előtt a most meglévő légitársaságé.

Ezzel párhuzamosan az újrakezdéskori 5500 fős létszámot 9500-ra emelnék, és mindenkivel új szerződést kötnének, a javuló gazdasági eredmények esetén 2025-ben az állam 10 százalékos haszonnal szeretne kiszállni a cégből.

Piaci szakértők azonban szkeptikusak a tervet illetően, mivel a nagy elemző szervezetek előrejelzése szerint a hosszútávú járatok köre lehet az utolsó, amely helyreáll a járvány után. Emellett a római bázis földrajzilag sincs olyan kedvező helyzetben, mint mondjuk Dubaj, Párizs vagy London, még Milánóban is több értelme lett volna bázist kiépíteni – vélekedett a Reutersnek nyilatkozó egyik elemző.

Az új vezérigazgató az Air France-KLM-mel, a Lufthansával, vagy más európai légitársasággal is szövetségre lépne, az ügylethez az Alitalia a zsúfolt milánói repülőtéren, Linatén meglévő résidőit adná.

A tervek megvalósíthatóságáról az Európai Unió sincs meggyőzve, a bizottsággal a társaság már most is hadban áll, mert az unió döntéshozói nem akarják, hogy Alitalia néven induljon újra a légitársaság idén tavasszal.

Kérdés továbbá, hogy a Mario Draghi vezette új kormány hogyan áll a tervekhez, amelyeket elődje, Giuseppe Conte támogatott.