Az indonéz hatóságok kiemelték a tengerből a Sriwijaya Air szombaton lezuhant repülőgépének egyik adatrögzítőjét. A Boeing 737-500-ason 2020 novemberében végeztek rutin karbantartást, mielőtt újra repülni kezdett a világjárvány miatti, tavaly március óta tartó tárolása után. A hajtóművek egyik szelepének esetleges korrózióját célzottan is ellenőrizték az FAA ezzel kapcsolatos sürgős iránymutatása alapján.

A Reuters az indonéz KompasTV és MetroTV értesüléseire hivatkozva azt írta, hogy a kutató-mentő búvárok megtalálták, és a felszínre hozták a Sriwijaya Air szombaton lezuhant Boeing 737-500-asának egyik adatrögzítőjét.

A készüléket ezt követően lezárt dobozban a jakartai kikötőbe szállították.

Az első értesülések szerint a gép repülési és műszaki paramétereit rögzítő készüléket (Flight Dara Recorder – FDR) sikerült kiemelni. Később az indonéz közlekedési miniszter megerősítette ezt az értesülést, a pilótafülke hangrögzítőjének (CVR) keresése még folyamatban van.

Forrás: BASARNAS

A katasztrófa pontos okainak megállapításához kulcsfontosságú, hogy megtalálják a gép repülési és műszaki paramétereit rögzítő repülési adatrögzítőt (Flight Dara Recorder – FDR), illetve a pilótafülkében zajló kommunikációt és figyelmeztető hangjelzéseket is tároló hangrögzítőt (Cockpit Voice Recorder – CVR).

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A köznyelvben fekete dobozoknak nevezett egységek jeladói a körülményektől és típusuktól függően hetekig vagy akár egy hónapnál hosszabb ideig képesek jelek sugárzására, megfelelő műszerek segítségével a hatóságok így képesek lokalizálni helyzetüket a tengerben is.

A szükséges műszaki ellenőrzéseket elvégezték

A légitársaság vezetője a katasztrófát követően azt közölte, hogy a repülőgép megfelelő állapotban volt a repüléshez, aznap már egy oda-vissza utat teljesített ugyanezen az útvonalon.

A Flightglobal információi szerint a repülőgépet a világjárvány miatt a légitársaság 2020 márciusában letárolta, majd decemberben állította újra forgalomba, miután novemberben az esedékes karbantartásokat elvégezték rajta, ezt akkor az indonéz légügyi hatóság (KNKT) ellenőrizte is. A hatóságok 2021. december 17-ig hosszabbították meg a repülőgép légialkalmassági bizonyítványát.

A repülőgép CFM56 típusú hajtóművein decemberben egy hetes célzott átvizsgálást is végrehajtottak, az amerikai FAA iránymutatásának megfelelően korrózió nyomait keresve a magas nyomású kompresszorok ötödik fokozatától elvezetett levegőszelepeken. Ennek az átvizsgálásnak az eredménye egyelőre nem ismert.

Az érintett szelepek a repülőgép letárolása alatt ugyanis korrodálódhatnak, ami a beragadásukhoz vezethet. Alapesetben, ha a hajtómű felszállóteljesítményen üzemel, akkor a szelep nyitva van, majd az emelkedés befejezésekor, a teljesítmény visszavételével záródik. A korrodált alkatrész azonban nyitva maradhat, ami miatt a kompresszor visszafordíthatatlanul átesik, ráadásul a hiba a hajtómű újraindítását is lehetetlenné teszi.

Meredek süllyedés a kezdeti emelkedés után

Az indonéz Sriwijaya Air low-cost légitársaság Boeing 737-500-as típusú, PK-CLC lajstromjelű repülőgépe a légitársaság SJ 182-es számú járatát teljesítve Jakartából a Borneó szigetén lévő Pontianakba tartott január 9-én szombaton, amikor néhány perccel a felszállás után meredek süllyedésbe kezdett, majd megszakadt vele a kapcsolat.

A katasztrófa helyszíne közelében lévő hajókról szemtanúk látták a 26 éves repülőgépet, amint meredeken a tengerbe csapódik, majd felrobban. A fedélzeten 62-en tartózkodtak, 56 utas és 6 fős személyzet, az utasok között hét gyermek és három csecsemő is volt.

Az indonéz kutató-mentő egységek repülőgépek, helikopterek, hajók, önjáró tengeralattjárók és búvárok közreműködésével a következő napon megtalálták a roncsok helyszínét, nem sokkal később az adatrögzítők által kibocsátott jeleket is sikerült befogni és azonosították azok helyzetét. A hatóságok megkezdték a roncsok és az áldozatok földi maradványainak kiemelését és partra szállítását.

A légitársaság első több halálos áldozattal járó katasztrófája

A Sriwijaya Air 2003 óta működik, az ország harmadik legnagyobb légitársasága, főleg belföldi utakat teljesít. Flottája 19 Boeing 737-esből áll.

A balesetben érintett Boeing 737-524 típusú repülőgép több mint 26 éves volt, 1994. május 13-án hajtotta végre első felszállását, az amerikai Continental Airlines, majd a United Air Lines flottájában repült N27610 lajstromjellel. A Sriwijaya Air 2012. május 15. óta üzemeltette, 8 üzleti és 112 turista osztályú üléssel a fedélzeten.

A low-cost légitársaság történetében ez volt az első olyan baleset, amely több halálos áldozattal járt. De a cég túlfutásos és futópálya-elhagyással járó balesetekben keletkezett sérülések miatt négy Boeing 737-es repülőgépét volt kénytelen végleg kivonni a forgalomból, 2008-ban, 2011-ben, 2012-ben és 2017-ben. Egy 2008-ban történt túlfutáskor egy ember meghalt, 14 megsérült.