A legfrissebb jelentések szerint az indonéz kutató-mentő egységek vasárnap megtalálták az előző nap délután, a jakartai repülőtérről végrehajtott felszállását követően a tengerbe zuhant Sriwijaya Air Boeing 737-500-as roncsainak helyszínét a Jáva-tengeren, valamint két különböző helyről jeleket is befogtak, mindkét adatrögzítő helyét sikerült meghatározni.

A katasztrófát követően a térségben tartózkodó hajókról több szemtanú is segített lokalizálni a becsapódás hozzávetőleges helyét, valamint a tenger felszínén úszó, vélhetően a repülőgéphez tartozó roncsokat is kiemeltek a hatóságok és a civilek szombaton.

Éjszakára felfüggesztették a kutatást, majd vasárnap korán reggel mintegy tíz hajót vezényeltek a helyszínre, a keresésbe négy repülőgép is bekapcsolódott a BBC híre szerint. A térségben jelenleg kedvezőek az időjárási körülmények, nem hátráltatják a keresést.

A legfrissebb jelentések szerint azonosították a lezuhanás helyét az indonéz hatóságok, búvárok pedig 23 méteres mélységben roncsokat találtak a tengerben.

(Helyszíni videók és fotók a cikk végén beágyazott tweetekben.)

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A helyszínen két különböző pontról jeleket is sikerült befogni, amelyekről a hatóságok úgy gondolják, hogy a 737-es repülési adatrögzítője és a pilótafülke hangrögzítője bocsátja ki.

Soerjanto Tjahjono, az indonéz közlekedésbiztonsági bizottság vezetője az AFP hírügynökséggel vasárnap azt közölte, hogy mindkét berendezés helyzetét sikerült meghatározniuk. A búvárok elkezdték keresni a készülékeket, és reményeik szerint nem vesz igénybe hosszú időt a megtalálásuk és kiemelésük.

Forrás: Basarnas via Twitter

Az indonéz hatóságok azt közölték, hogy a kutatóhajók vasárnap éjjel is folytatják a műszeres keresést, ezek jelölik ki azokat a potenciális területeket, amelyeket a roncsok és az adatrögzítők után kutató búvároknak meg kell vizsgálniuk.

A balesetvizsgálók eközben már elemzik az eddig kiemelt és a jakartai kikötőbe szállított roncsokat és tárgyakat. Találtak egy kereket, egy vészcsúszdát, vélhetően a repülőgépről leszakadt fémdarabokat, elektromos kábeleket, illetve a fedélzeten tartózkodók személyes tárgyait tartalmazó táskákat, ruhadarabokat, valamint testrészeket is. Az egyik fémdarabon a légitársaság festésének jellegzetes kék és piros színei láthatók a Reuters beszámolója szerint.

A fedélzeten tartózkodók családtagjaitól a helyi rendőrség DNS-mintákat vesz az áldozatok személyazonosságának megállapítása érdekében.

Küzdelem az idővel és a tengerrel a fekete dobozokért

A katasztrófa pontos okainak megállapításához kulcsfontosságú, hogy megtalálják a roncsokat, valamint a gép repülési és műszaki paramétereit rögzítő repülési adatrögzítőt (FDR), illetve a pilótafülkében zajló kommunikációt és figyelmeztető hangjelzéseket is tároló hangrögzítőt (CVR).

A készülékek jeladói a körülményektől és típusuktól függően hetekig vagy akár egy hónapnál is hosszabb ideig képesek jelek sugárzására, megfelelő műszerek segítségével a hatóságok így képesek lokalizálni helyzetüket a tengerben is.

A keresést hátráltathatja, ha a készülékeket elfedi a rárakódó iszap vagy homok, illetve a kutatóbúvárok munkáját nehezíthetik az erős áramlatok és az esetleges rossz látási viszonyok a víz alatt. Ezek a tényezők nehezítették a 2018. október végén, nem messze ettől a helyszíntől a tengerbe zuhant Lion Air Boeing 737 MAX 8 roncsainak és adatrögzítőinak felkutatását, de a JT 610-es járatot teljesítő repülőgép fekete dobozait végül néhány nappal később sikerült megtalálni és kiemelni.

Egyelőre nem tudni, miért kezdett hirtelen meredek süllyedésbe a repülőgép

Az indonéz Sriwijaya Air low-cost légitársaság Boeing 737-500-as típusú, PK-CLC lajstromjelű repülőgépe a légitársaság SJ 182-es számú járatát teljesítve Jakartából a Borneó szigetén lévő Pontianakba tartott szombaton, amikor néhány perccel a felszállás után meredek süllyedésbe kezdett, majd eltűnt a radarokról.

Forrás: Flightradar24.com

A virtuális radarok adatai szerint – amely nem számít hivatalos forrásnak – a repülőgép közel 11 ezer láb (3 300 méter) magasságot ért el a felszállást követően mintegy három perccel, majd meredek süllyedésbe kezdett, ezután kevesebb mint egy perccel 250 lábas magasságban érkezett az utolsó adat.

A süllyedés első szakaszában a gép sebessége 300 csomóról alig több mint 100 csomó közelébe csökkent, ezt követően a 737-es a radarjelek megszűnéséig 350 csomó körüli sebességre gyorsult.

A hírek szerint a pilóták nem adtak le vészjelzést.

A katasztrófa helyszíne közelében lévő hajókról szemtanúk látták a 26 éves repülőgépet, amint meredeken a tengerbe csapódik, majd felrobban. A Boeing 737-es fedélzetén 62-en tartózkodtak, 56 utas és 6 fős személyzet, az utasok között hét gyermek és három csecsemő is volt.

A Sriwijaya Air 2003 óta működik, az ország harmadik legnagyobb légitársasága, főleg belföldi utakat teljesít. Flottája 19 Boeing 737-esből áll.

A low-cost légitársaság történetében ez volt az első több halálos áldozattal járó baleset. A légitársaság ugyanakkor túlfutásos és futópálya-elhagyással járó balesetek következtében keletkezett sérülések miatt négy Boeing 737-es repülőgépét volt kénytelen végleg kivonni a forgalomból, 2008-ban, 2011-ben, 2012-ben és 2017-ben. Egy 2008-ban történt túlfutáskor egy ember meghalt és 14 megsérült – a Cirium adatai szerint.

Indonéziában 1946 óta ez volt a 91. halálos kimenetelű légiközlekedési baleset, ezekben összesen immár több mint 2200 ember veszítette életét az ASN statisztikái szerint.