Hírek szerint hamarosan elindíthatja az A350 áruszállító változatának kifejlesztését az Airbus, hogy konkurenciát állítson a Boeing 777F-nek, és váltótípust kínáljon a kiöregedő McDonell Douglas MD-11F-ek üzemeltetőinek.

Az Aerotelegraph a Cargo Facts belsős információira hivatkozva azt írja, az európai repülőgépgyártó hamarosan új generációs szélestörzsű típusára alapozva erősíthet az áruszállítási piacon. Az értesülés szerint az Airbus már megkeresett néhány potenciális vevőt, és felkínálta számukra az A350 cargo-változatát.

Hivatalos programindítás akkor várható, ha sikerül megfelelő mennyiségű repülőgép megrendelésére ügyfeleket elkötelezni az “A350F” vásárlása mellett.

A portál megkeresésére az Airbus kereskedelmi gépekért felelős divíziójának szóvivője nem erősítette meg a hírt, de jelezte, a vállalat folyamatosan vizsgálja a meglévő konstrukciók fejlesztési lehetőségeit.

A lehetséges vásárlók között van a kizárólag Boeing 747F típust (vegyesen -400F és modernebb, nagyobb kapacitású -8F változatot) üzemeltető Cargolux.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Richard Forson vezérigazgató tavalyi nyilatkozata szerint a légitársaság nem csak a Boeing 777X esetleges teherszállító verzióját látná szívesen a piacon, hanem az A350-esét is, mert az alaptípus szerinte ideális lenne erre a feladatra.

Fotó: AIRportal.hu

Nem sokkal később a Boeing áruszállítói mellett ugyancsak elkötelezett Qatar Airways vezérigazgatójától hangzott el egy hasonló utalás, miszerint az öböl-menti légitársaságnak jól jönne az európai szélestörzsű kapacitásának megfelelő típus. Ezen felül vevőjelöltek lehetnek még az A350-est utasforgalomban üzemeltető és közben nagy árufuvarozó üzletággal rendelkező légitársaságok, mint a Lufthansa.

Maximális teherbírását tekintve az „A350F” – függően attól, hogy a -900-as vagy a nagyobb, -1000-es verziót veszi alapul az Airbus – némileg kisebb lenne, mint a 777F, iparági becslések szerint nagyjából 90-95 tonnát fuvarozhat, szemben a Boeing kéthajtóművesének 102 tonnájával.

Az új generációs hajtóművekkel felszerelt, részben kompozit A350F üzemeltetési költségei ugyanakkor várhatóan alacsonyabbak lesznek a régebbi konstrukciójú, Boeing 777-200LR alapjain létrehozott 777F típusénál.

Az A350-es teherszállító változata az öregedő McDonell Douglas MD-11F-ek kiváltására is megoldás lehet – olvasható a Flightglobal 2007-es, hasonló iparági híresztelésekről beszámoló cikkében.

A nagyjából 91 tonnás teherbírású háromhajtóműves cargo-típus már korosnak számít, karbantartási költségei egyre magasabbak. A legtöbb cég már teljesen kivezette őket, de az utolsó felhasználók között a FedEx és a UPS mellett ott van még a Lufthansa Cargo is.

Ha sikerülne a német holdingot meggyőznie az Airbusnak, hogy ne teljes egészében a 777F-re alapozza jövőbeli cargo-üzemelését, és az első megrendelők egyike legyen, az jó alapot adhatna a fejlesztés elindításához.

A Lufthansa Cargo egyik MD-11F gépe (Fotó: AIRportal.hu)