Társulna a Lufthansa és a United Airlines a TAP Air Portugal 45 százalékos tulajdonrészének megvásárlására a portugál légitársaság magánbefektetőjétől.

A portugál nemzeti légitársaság 50 százalékban állami tulajdonban van, a részvények másik felének döntő része, 45 százalék pedig az Atlantic Gateway konzorcium kezében van, amit Humberto Pedrosa és David Neeleman irányít.

Utóbbi vállalkozót (többek között a Jetblue, a brazil Azul, illetve a hamarosan induló Breeze alapítóját) tartják a TAP legnagyobb magánbefektetőjének, ezért kulcsfontosságú szerepe van a légitársaság működésében.

Illusztráció, a TAP 2019-ben átvett Airbus A321LR gépe (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A privatizáció óta minden igyekezetük ellenére nem tudták tőzsdére vinni a céget, és ezzel új tőkét biztosítani, az állam megvétózta a terveket. Legutóbb pedig azt is bírálta a portugál kormány, hogy a vezetőség múlt év végén összesen 1,17 millió eurós jutalmat kapott, ami tovább rontotta a pénzügyi mérleget.

Az Aerotime portugál lapértesülésekre hivatkozva most azt írja, Neeleman előrehaladott tárgyalásokat folytat a Lufthansával és a United Airlinesszal a portugál légitársaságban meglévő tulajdonrészének eladásáról, amivel vezető szerepéről is lemondana, üzlettársa szándékai egyelőre nem ismertek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Star Alliance-tag Lufthansának és Unitednek előnyös lenne, ha tulajdonrészt tudnának szerezni a szintén e szövetségbe tartozó TAP Air Portugalban.

A cégek közötti kapcsolatokat szorosabbra fűzve a a német holding és amerikai partnere könnyebben tudna versenybe szállni például a dél-amerikai piacon, hiszen a TAP és az Azul már együttműködik.

A régió nemrég keltette fel a nagyobb légitársaságok érdeklődését, mert rövid időn belül nagy forgalomnövekedés várható. A Delta Air Lines 2019 szeptemberében a chilei székhelyű LATAM-ba invesztált jelentősebb összeget, az IAG-holding pedig az Air Europa felvásárlásával szeretne ugyanitt jó pozícióba kerülni.

A TAP egyébként nincs túl jó helyzetben: 2018 után tavaly volt a második év, hogy a légitársaság százmillió euró feletti veszteséget termelt, bár az eredmények nyilvánosságra hozásakor ezt a flotta modernizációjával, új gépek beszerzésével magyarázták.

Hamarosan a Lufthansa is szerephez juthat a TAP Air Portugal irányításában (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)