A balesetvizsgálók jelentése alapján még 2011-ben, a müncheni reptéren a Singapore Airlines SQ 327 járatának leszállásakor az előző, felszálló repülőgép megzavarta az ILS berendezés iránysáv-adójának jelét. A légitársaság 777-esének robotpilótája pedig ezt követve tette le a repülőgépet, az eltérést azonban a pilóták sem korrigálták megfelelően.

Fotó: Német Rendőrség

A Singapore Airlines 2011. november 30-án Manchesterből érkező gépének kapitánya a rossz időjárási körülmények miatt az automatikus leszállás végrehajtása mellett döntött.

A kilebegtetés fázisában a repülőgép enyhén balra dőlt, és földet érés után tovább sodródva balra letért a futópályáról.

A pilóták a pedálok segítségével végül ellenkormányoztak, emiatt aztán keresztezték a futópályát, és annak jobb oldalán álltak meg. A gépen senki nem sérült meg, az anyagi kár sem volt jelentős.

A balesetvizsgálók nemrég kiadott jelentése alapján az időjárás javuló tendenciát mutatott, ezért a légiforgalmi irányítás a helyzetnek megfelelően csökkentette a gépek közötti elkülönítést. Ugyanakkor a szingapúri 777-es pilótái a korábbi időjárási adatok alapján automatikus leszállásról meghozott döntésüket nem közölték a torony személyzetével.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A csökkentett elkülönítési minimum miatt a 777-es előtt felszálló gép még az ILS iránysáv-adójának érzékenységi területén belül volt, és annak jelét meg is zavarta, bár ezt az ILS-t ellenőrző műszerek – a zavarás rövidsége miatt – nem érzékelték.

Azonban a Singapore gépének rendszere ezt a zavart jelet követve kissé balra döntötte a repülőgépet, közvetlenül a földet érés előtt.

A személyzet ezt későn vette észre, és nem is értették igazán az okát, ezért megpróbáltak átstartolni a TOGA gomb megnyomásával. Azonban a repülőgép hajtóművei már nem pörögtek fel, mivel a földet érő bal főfutómű érzékelője már “Ground mode”-ba kapcsolta a repülőgép rendszereit.

A Singapore Airlines repülőgépének személyzete, látva, hogy elhagyják a futópályát, a pedálokkal ellenkormányoztak, azonban ezt olyan mértékben tették, hogy a középvonalat 45°-ban keresztezték, és végül a jobb oldalon lefutva a füves talajon álltak meg.

Szerencsére a talaj meglehetősen kemény volt, így a repülőgép futóművei nem süllyedtek el túlságosan, ezért nem történt súlyosabb baleset, emellett a szerkezeti károk is minimálisak lettek. Az utasok a repülőgépet nem vészcsúszdákon, hanem a kiérkező önjáró lépcsőkön hagyhatták el, ez minden bizonnyal megakadályozott jó néhány súlyos sérülést, ami a vészkiürítések alkalmával rendszeresen előfordul.

A balesetvizsgálók végül csak a légitársaság számára tettek volna biztonsági ajánlásokat, azonban az üzemeltető a jelentés kiadása előtt már megtette a szükséges lépéseket, amelyekkel megelőzhető egy sikertelen átstartolás a földet érés után, vagy az iránysávadó hibás jelének késői felismerésekor.

A sikertelen átstartolás körülményei kísértetiesen hasonlítanak az öt évvel később Dubajban balesetet szenvedett 777-eséhez, ahol egy hosszúra sikerült leszállást követően próbálták meg újra a levegőbe emelni gépüket a pilóták, de az végül a pályára visszaesve később lángba borult, a balesetet a repülőgépen utazók közül szintén mindenki túlélte.

Videó a rosszul sikerült leszállásról