Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) döntése alapján a Boeing anyaghibás alkatrészekért 5,4 millió, a Southwest Airlines pedig a helytelen terhelési adatokkal végzett repülések miatt 3,9 millió USA-dolláros bírságra számíthat.
Két igen súlyos pénzbírságot kilátásba helyező határozatot hozott az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAAP) a minap. A két érintett, a Boeing és Southwest Airlines diszkont légitársaság harminc napig reagálhat ezekre. Ha nem lesz sikeres a fellebbezésük, a gyártó 5,4 millió, a fapados cég pedig 3,92 millió USA-dolláros büntetést fizethet.
Előbbit nem először bírságolja egy hónapon belül az FAA, a sorozatosan kiderülő gyártási hibák miatt.
A friss büntetést azzal indokolta a hatóság, hogy 178 Boeing 737 MAX gépbe anyaghibás alkatrészeket szereltek, az után, hogy a gyártónak már tudomására jutott az anomália.
Mint arról beszámoltunk, hasonló hibáért már decemberben is közel 4 milliós büntetést helyezett kilátásba az FAA, akkor még az előző széria, a 737 Next Generation (NG) volt érintett, körülbelül 130 példány. Azonban az új generációs MAX-okba is szereltek az érintett alkatrészből, amely mindkét változatnál ugyanaz: egy sín, amelynek a szárny belépőélén lévő orrsegédszárny mozgatásában van szerepe. A hibás alkatrész miatt az orrsegédszárny sérülést okozhat a szerkezetben, vagy veszélyeztetheti a landolást.
A helyzetet súlyosbítja, hogy a 737-esek szerkezetének mintegy 70 százalékát gyártó Spirit Aerosystems 2018 szeptemberében már tájékoztatta a Boeinget a hibáról, mert nekik is minőségi hibával adta át a Kencoa Aerospace, de a Boeing 2019 márciusáig mégis épített be ilyen alkatrészeket, ezért határozott most bírságról az FAA. A hatóság egyébként már 2019 augusztusában elrendelte az érintett példányok átvizsgálását, méghozzá a Boeing javaslatára.
A Southwest pontatlan adatokkal repült
A hatóság szerint a Southwest Airlines 2018. május 1. és augusztus 9. között üzemeltetett több kereskedelmi járatot rosszul kiszámított terhelésre és súlypontra vonatkozó adatokkal, olvasható a hivatalos közleményben.
A vizsgálatok szerint a Southwest 21 505 járatáról derült ki, hogy legalább egy adat hibás volt.
A tömeggel és súlyponttal kapcsolatos pontos információk márpedig a repülésbiztonság egyik alapját jelentik, más adatok mellett ezek alapján határozzák meg, hogy mennyi utas, üzemanyag és teheráru szállítható, és utóbbit pontosan hol és miként kell elhelyezni a raktérben. A súlypont elhelyezkedése befolyásolja a gépek repülés közbeni viselkedését is, így a pilótáknak is fontos a helyes adatok ismerete.
Mint arról beszámoltunk, a légitársaság csak később észlelte a hibát, 2018 augusztusában parancsolták földre összesen hatvanhat repülőgépüket, azért mert a repülőgépek tömegéről hibás, eltérő adatok szerepeltek a különböző rendszerekben és dokumentációkban. A hiba azonban sokkal kisebbnek mutatkozott ekkor, csak harminc járat törlése volt a következmény.
Az FAA közleményében most azt hangsúlyozta: a Southwest a hibásan kalkulált adatokkal nem csak saját, de a Boeing 737-es típuscsaládra vonatkozó hatósági üzemeltetési előírásokat is megszegte, ami súlyos kihágásnak minősül.
Hasonló összegű büntetéseket ritkán oszt ki légitársaságoknak az amerikai hatóság, bár 2019 novemberében a Lufthansára szabott ki hat és fél millió dolláros bírságot, mert a légitársaság közel 900 járatot teljesített az Egyesült Államokba megfelelő engedélyek nélkül. De sokkal gyakoribbak a kisebb szabálysértések miatt osztogatott néhány százezres büntetések, erre példa a Frontiner 2018-as esete.