A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint idén 23,3 milliárd dollár lesz a világ légitársaságainak összesített nettó nyeresége, jövőre az utasok száma meghaladja a 2019-est, de a magas költségek miatt a nettó profit csak kis mértékben növekszik az ágazatban.
A szervezet közlése szerint nagyrészt kiheverte a világjárvány okozta sokkot a globális légiközlekedési ágazat, a légitársaságok várható összesített nettó nyeresége 2023-ban eléri a 23,3 milliárd dollárt, amely duplája az iparági szervezet júniusi előrejelzésének, és 2,6 százalékos profitmarzsot jelent.
A légitársaságok Észak-Amerikában (14,3 milliárd dollár), Európában (7,7 milliárd dollár) és a Közel-Keleten (2,6 milliárd dollár) masszívan nyereségesek, ám az ázsiai-Csendes-óceáni régióban (-0,1 milliárd dollár), valamint Latin-Amerikában (-0,6 milliárd dollár) és Afrikában (-0,5 milliárd dollár) még veszteséget termelnek idén. Utóbbi két régió még a jövő évben sem érheti el a nullszaldót.
„A légitársaságok átlagosan csak 5,44 dollárt keresnek minden egyes szállított utas után, ebből egy sima grande lattét lehet venni egy londoni Starbucksban” – vélekedett Willie Walsh, az IATA vezetője, ám ez is jelentős növekedés a júniusban becsült 2,25 dollárnál, amely alig teszi ki egy New York-i metrójegy árát.
Annak ellenére, hogy az elmúlt évek veszteségei után rendkívüli volt a kereslet fellendülése, a világjárvány a légiközlekedés növekedését mintegy négy évvel vetette vissza, 2024-től viszont mind az utas-, mind a légiáru-szállítás terén a normális növekedési ütem visszatérésére számít az IATA – tette hozzá a vezető.
A szervezet előrejelzése szerint a légitársaságok világszerte 2024-ben a 2019-es 4,5 milliárdot már meghaladó, 4,7 milliárd utast szállíthatnak majd, szintén rekordot jelentő 964 milliárd dollár bevétel mellett.
Az utasok száma minden régióban meghaladja majd a 2019-est a becslés alapján.
A jövő évben az IATA várakozása szerint a légiáru mennyisége eléri a 61 millió tonnát világszerte, amely enyhe növekedés az idei évre várt 58 millió tonnához képest, ugyanakkor a szegmens bevételei 111 milliárd dollárra csökkennek. Ez jelentősen kevesebb a 2021-es kiugró 210 milliárd dolláros bevételhez képest, ám a 2019-es 101 milliárd dollárt meghaladja.
Míg a légitársaságok összesített üzemi nyeresége 49,3 milliárd dollárra nő az IATA meglátása szerint, a magas kamatok és tőkeköltségek, valamint a korlátozott kapacitások miatt a nettó nyereségük nem emelkedik jelentősen az ideihez képest, a szervezet 25,7 milliárd dolláros nettó nyereséget és 2,7 százalékos marzsot vár. A nettó nyereség egy utasra vetítve 5,45 dollár lesz.
Ugyanakkor a gázai és az ukrajnai háború miatti instabilitás negatívan hathat az ágazatra, különösen a magas üzemanyagárakon keresztül, amely a légitársaságok összes működési költségének 31 százalékát teszi ki.