A Pratt & Whitney módosítja az Airbus A220-asok hajtóműveiben a sűrített levegő elvezetését, mivel a vizsgálatok kiderítették, hogy az alkatrész kialakítása miatt olyan káros rezgések jöhetnek létre a lapátokon, amelyek károsodáshoz vezethetnek.
Emlékezetes, hogy 2019-ben a Swiss három, 2020-ban pedig az Air Baltic egy Airbus A220-as (ex-Bombardier C Series) típusú repülőgépével kellett kényszerleszállást végrehajtani, miután egy-egy hajtóművükben súlyos sérülés keletkezett.
Eleinte úgy tűnt, hogy a problémát egy szoftverfrissítés okozza, így azt módosították, illetve a hajtóműveket csak csökkentett teljesítménnyel lehetett üzemeltetni bizonyos körülmények között.
A Flightglobal értesülése szerint azonban a vizsgálatok kiderítették, hogy a Pratt & Whitney GTF-hajtóműcsaládjának ezen a repülőgéptípuson üzemelő változata, a PW1500G egyes alkatrészeinek kialakítása a hiba valódi forrása.
Numerikus áramlástani szimulációk (CFD) és akusztikai elemzések rámutattak, hogy az alacsony nyomású kompresszor első és harmadik fokozata, valamint a sűrített levegő elvezetésének nyílása okozza a gondot.
A kivizsgálók megállapították, hogy magas fordulatszámnál, bizonyos körülmények fennállása esetén a kompresszorlapátok végeinél turbulens áramlás alakulhat ki. Ez a nyílás felett áthaladva olyan hanghullámot hoz létre, amely a harmadik fokozat lapátjainak vibrációját okozza.
A vibráció aztán az alacsony nyomású kompresszoregységen keresztül átadódik az első fokozatnak is. Ennek lapátjai pedig e hatásra elérik terhelhetőségük határát, ezért repedések keletkeznek a tövüknél, amelyek tovább terjedve aztán a forgórész szétesését okozzák.
A fenti szoftvermódosítás mellett, amely csökkenti a káros rezgések kialakulásának esélyét, a Pratt & Whitney áttervezi az elvezető nyílás kialakítását is, amely a reményeik szerint végleg megszünteti a problémát. Az új alkatrész várhatóan az idei utolsó negyedévétől áll majd a légitársaságok rendelkezésére.