Másfél év alatt sem sikerült feladatot találnia Boeing 777-esei számára az orosz Ir Aero légitársaságnak, amely ezért megválik a három, húsz évesnél is idősebb szélestörzsű gépétől.

Forrás: Flickr – Papas Dos

Még 2018-ban vásárolt az orosz Ir Aero három igencsak koros Boeing 777-200ER-t, egy kínai utazásszervezővel kötött partnerség megvalósításához.

A három szélestörzsű géppel a távol-keleti ország nyaraló-célpontjaira szállítottak volna nagy számban orosz turistákat, de a dolog fél év után félresiklott.

A sikertelenség miatt az Ir Aero 2020 elején úgy döntött, feladja hosszútávú járatait, és megválik összes Boeing 777-esétől – írta meg a Russian Aviation Insider.

Bár a 2018-ban elindított járatok alapötlete jó volt, és a partner ügynökség segítségével igény is lett volna a járatokra, de 2018 októberi indulásuk után alig öt hónappal a légitársaság felmondta az együttműködést, mert szerinte a kínai fél nem teljesítette a szerződésben foglaltakat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Ir Aero három Boeing 777-ese 2019 januárjában földre kényszerült, azóta sem találtak olyan útvonalat, ahol lett volna igény a gépek kapacitására.

Aztán 2019 márciusában a részleges államosítás sem bizonyult megoldásnak, az akkori tervek szerint részben Törökországba, részben újra Kínába üzemeltettek volna hosszútávú járatokat, saját erőből a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőteréről, ami ezzel egy időben a regionális üzemelés egyik központja is lett.

A gépeket végül 2020 január elején átrepülték a spanyolországi Teruelbe, de új tulajdonosról egyelőre nem tudni. Csak annyi bizonyos, hogy a mostanra részben államosított cég hosszabb távú tervei között még mindig szerepel az ázsiai járatok nyitása, de céljai elérésére továbbra sincs egyértelmű stratégiája.

Az Ir Aero üzemelésének gerincét adják, de problémásak a Superjetek (Forrás: Wikimedia Commons)

Viszont a 2019-es évet illetően – amikor a cég legnagyobb problémái a szélestörzsű gépek voltak – nagyon optimista, jó képet festő adatokat hoztak nyilvánosságra: összesen 847.000 utast szállítottak, ami 35 százalékos növekedés 2018-hoz képest. Pénzügyi adatokat nem közöltek, de valószínűsíthetően nem, vagy csak nagyon kicsi volt a nyereség.

Hozzátették, 2020-ban ismét kizárólag regionális forgalomban működnek tovább, Bombardier CRJ-200-asokkal, Antonov An-24-esekkel és 26-osokkal, és a különösen problémás, orosz tervezésű és gyártású Szuhoj Superjetekkel. Utóbbi típus amellett, hogy nem hozza az elvárt teljesítményadatokat, az Ir Aero pénzét is elviszi: a 2016-os forgalomba állításuk óta a kilenc gép összesen 1,9 milliárd rubel (31 millió dollár) veszteséget termelt együttesen.

Ezen felül a kilenc példányból mindössze öt üzemképes, a maradék négy közül az egyik már három éve a földön rostokol, és alkatrészdonornak használják, hogy a maradék, még használható SSJ-100-asok minél tovább repülhessenek. Nem megerősített értesülések szerint ezért pereli a gyártó Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC) immár harmadszorra a légitársaságot többszáz millió rubelre.