Több mint hatezer példányon módosításokat kell elvégezni, az európai hatóság sürgősségi légialkalmassági direktívát adott ki az ügyben. A legtöbb légitársaság, köztük a Wizz Air is pénteken éjszaka elvégezte az előírt módosítást érintett gépein, így a probléma nem, vagy csak minimális zavart okozott a szombati járatoknál. 

Az európai repülőgépgyártó pénteken este bejelentette, hogy egy közelmúltbeli esemény kivizsgálásának elemzése során kiderült, hogy az intenzív naptevékenység révén a Földet érő sugárzás miatt sérülhetnek az A320-as család repülésirányító rendszeréhez elengedhetetlenül fontos adatok.

Az Airbus elemzése szerint a hiba a típus jelentős számú, több mint 6000 forgalomban lévő példányánál okozhat problémát.

Frissítés 2025.12.01.: A gyártó hétfőn reggel azt közölte, hogy a hétvége folyamán a körülbelül hatezer érintett példány jelentős többségén elvégezték a szükséges módosítást. Kevesebb mint 100 darab érintett gép maradt világszerte, ezek módosítása érdekében az Airbus minden támogatást megad az üzemeltetők részére.

A gyártó ezért proaktívan együttműködve a légügyi hatóságokkal riasztást adott ki az üzemeltetőknek az azonnali óvintézkedések érdekében, hogy a rendelkezésre álló szoftveres és/vagy hardveres védelmet bevezessék, és szavatolják a flotta repülésbiztonságát.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) sürgősségi légialkalmassági direktívát adott ki az ügyben.

A direktíva szerint a probléma a régebbi modellek mellett az új generációs hajtóművekkel felszerelt neo-sorozat összes változatát érinti, a gépeket két csoportba sorolva. Az első csoportnál a következő járatot megelőzően cserélni vagy módosítani kell az érintett, a magassági kormány és a csűrőlapok mozgatásáért felelős számítógépet (elevator aileron computer – ELAC). Az ebbe a csoportba sorolt repülőgépek a módosítás végrehajtásáig nem repülhetnek, legfeljebb utasok nélkül egy olyan légikikötőbe, ahol a módosítás elvégezhető.

Forrás: Airbus

A második csoportba sorolt repülőgépek esetében pedig arra hívja fel a figyelmet a direktíva, hogy azokba nem szabad a problémás verziójú számítógépet beszerelni vagy arra a verzióra frissíteni.

Az első csoportba tartozó repülőgépeknél a légitársaságoknak vissza kell állniuk egy korábbi szoftververzióra, amely történhet szoftverfrissítéssel, vagy olyan ELAC-számítógépek beszerelésével, amin nem a problémás verzió fut, de amíg ez nem történik meg, ezek a példányok nem repülhetnek.

Az EASA direktívája szerint egy Airbus A320 repülőgépen nemrégiben nem szándékolt, korlátozott, lefelé irányuló állásszög-változást tapasztaltak, ami rövid ideig tartó kis mértékű magasságvesztéssel járt. Az esemény kivizsgálása során az Airbus az ELAC meghibásodását azonosította lehetséges hozzájáruló tényezőként.

Az USA Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottságának (NTSB) jelentése szerint az esemény még október 30-án történt a Jetblue Airbus A320-200-as repülőgépével, amely utazómagasságon repülve került 4-5 másodpercre hirtelen süllyedésbe, 10 ember sérülését okozva, mielőtt a végig bekapcsolt állapotban lévő robotpilóta nem stabilizálta a gép mozgását.

A direktíva szerint a probléma, ha nem javítják ki, a legrosszabb esetben nem kívánt magassági kormánymozgáshoz vezethet, ez pedig a repülőgép szerkezeti teherbírásának túllépését eredményezheti.

Emiatt az EASA direktívája előírja egy megfelelően működő ELAC beszerelését, és megtiltja a hibás verziójú eszköz alkalmazását.

Az Airbus elismerte, hogy mindez zavarokat okozhat a légitársaságok működésében, ezzel pedig az utasoknak is. A közlésben elnézést kérnek a kellemetlenségekért, jelezve, hogy szorosan együttműködnek az üzemeltetőkkel, miközben a biztonságot tartják prioritásuknak.

A Wizz Air lapunkhoz pénteken este eljuttatott közleményében megerősítette, hogy néhány repülőgépe azok között van, amelyek az Airbus előírása szerinti szoftverfrissítést igényelnek, ezért a légitársaság azonnal beütemezte a szükséges karbantartást.

Ennek eredményeként néhány hétvégi járat menetrendje módosulhat.

Azok az utasok, akik közvetlenül a Wizz Air weboldalán vagy mobilalkalmazásán keresztül foglaltak, értesítést kapnak az esetleges menetrendi változásokról – teszik hozzá.

A Wizz Air szombat délelőtt lapunknak küldött közlésében azt írta, hogy az Airbus által előírt szoftverfrissítés az érintett repülőgépein éjszaka sikeresen megtörtént, a mai járatok mindegyike üzemel, és a probléma miatt további zavarok nem várhatók.

A Reuters híre szerint az A320-as család legnagyobb üzemeltetője, az American Airlines azt közölte, hogy a típuscsaládba tartozó 480 repülőgépéből mintegy 340 érintett. A számítógép szoftverének visszaállítása a korábbi verzióra gépenként mintegy két órát vesz igénybe, amelyet a szombati nap folyamán elvégeznek.

A Lufthansa csak kevés járattörlésre és késésre számít a probléma miatt, amelynek elhárítása közlése szerint gépenként több órás folyamat, a British Airways A320-as flottáját is érinti az ügy, de közölték: nem számítanak arra, hogy ez hatással lesz a járatüzemelésre. Az Air France 35 járatát törölte pénteken a sürgősségi direktíva közzététele után. Az Easyjet az érintett gépein már elvégezte a frissítést, így nem számít zavarokra a szombati járatoknál, a Turkish Airlinesnál pedig csak nyolc példány volt érintett, ezeken végrehajtották az előírt módosítást.