A március végével lezárult pénzügyi évében az előzőhöz képest 10 százalékkal növelte nyereségét a Ryanair, bár a költségei növekedtek. Az ír fapados a jövőben viszont kisebb profitot és utasszám-növekedést vár az európai légiközlekedésben lévő túlkapacitások és a növekvő olajár miatt. Ugyanezen okokból Michael O’Leary vezérigazgató szerint a télen újabb légitársaságok mennek csődbe.
Nyilvánosságra hozta a 2017 áprilisától 2018 március végéig tartó pénzügyi évének eredményeit a Ryanair. A légitársaság közlése szerint a megelőző évhez képest 10 százalékkal több, 1,45 milliárd euró lett a profit. Az utasszám 9 százalékkal 130,3 millióra növekedett 95 százalékos átlagos töltöttség mellett, a bevétel pedig 8 százalékkal lett magasabb, elérve a 7,15 milliárd eurót.
A jegyárbevétel a Ryanairnél átlagosan 3 százalékkal csökkent egy év alatt, az üzemanyag nélküli egységköltség pedig ugyanennyivel növekedett.
A kiegészítő bevételek utasonként 4 százalékkal bővültek, ezek immár a teljes bevétel 28 százalékát teszik ki, a cél a 30 százalék. A cég járatinak 86 százaléka volt pontos, 2 százalékkal romlott ez az eredményt ezt egyrészt a légiirányítás hibájának rója fel a cég.
Michael O’Leary vezérigazgató a közlemény szerint rámutatott, hogy Európában túlkapacitás van, ezért a jegyárakra nyomás helyeződik, emellett a cég ősszel a nagy arányú járattörlésekkel került a hírekbe, mindezek mellett így remeknek tartja az elért eredményeket.
Az alkalmazottakra fordított költség is növekedett, ezt a pilótákkal és légiutas-kísérőkkel sztrájkfenyegetések után megkötött megállapodások okozták, és a kitekintés szerint a jövőben is így marad.
Az üzemanyagra fordított összeget illetően a Ryanair közölte: a mostani új üzleti évre fedezeti ügyletekkel előre biztosítottak 58 USA-dolláros hordónkénti olajárat maguknak, miközben jelenleg már 80 dollár körül mozog ez az ár a piacokon.
Ami a kitekintést illeti, a 2019 márciusának végéig tartó új üzleti évben 9 százalékos költségnövekedést vár a légitársaság, üzemanyag nélkül számolva 6 százalékot. De a jövőre érkező új Boeing 737 MAX 200-asokkal az egységköltség kedvezőbb lesz, ellensúlyozva a folyamatot.
A jegyáraknál a Ryanair szerint 2018-ban eleinte további 5 százalékos csökkenés, majd nagyjából nyár közepétől 4 százalékos emelkedés várható, ahogy a cégek lekövetik az olajár-emelkedést.
Az ír fapados várakozása szerint az utasszámuk az eddiginél kisebb mértékben, 7 százalékkal 139 millióra növekedhet.
A még mindig nem emelkedő jegyárak miatt a profit a 2019-es üzleti év végére a mostaninál kevesebb, 1,25-1,35 milliárd euró lehet a Ryanairnél.
A vállalat szerint a túlkapacitásokat oldja majd, hogy a charter-társaságok visszatérnek majd például az egyiptomi és a törökországi piacra az ottani helyzet rendeződése miatt.
A társaság közölte azt is, hogy a Brexitnél bár várhatóan egy átmeneti időszak lesz 2019 márciusától 2020 végéig, inkább pesszimistaként arra készülnek, hogy nem jön létre a megegyezés és „kemény” Brexit következik.
Ezért felkészültek arra, hogy a brit részvényesek szavazati jogát korlátozzák, így megfelelve az EU-s követelményeknek, nehogy elveszítsék a szabad repülési jogokat az unióban.
Eközben zajlik a brit üzemelési engedély megszerzése is, az AOC-t reményeik szerint 2018 végéig megkapják. A Laudamotion átvétele folyamatban van, ha az EU rábólint a 75 százalékos tulajdonrészre növelésre, akkor az 100 millió eurós kiadást jelent majd a Ryanairnek.
A cég arra is készül, hogy holdingként működik majd, hiszen a lengyelországi Ryanair Sun chartervállalat már megkezdte a működését. Emellett figyelik a további felvásárlási lehetőségeket is.
A Ryanair beszámolt arról is, hogy folytatja a részvény-visszavásárlási akcióit.
Ami az európai légipiac konszolidációját illeti, a cég várakozásai szerint a folyamat tovább halad, és 5 – meg nem nevezett – csoport marad majd a kontinensen.
Michael O’Leary szerint pedig a növekvő olajár miatt a következő télen újabb légitársaságok mennek csődbe Európában.
Erről a CNBC-nek beszélt a vezérigazgató, hozzátéve, hogy ha egy adott légitársaság nem tudott profitot termelni tavaly, a 40 USA-dolláros hordónkénti olajárnál, akkor a mostani közel 80 dolláros már súlyos helyzetet fog teremteni ezeknek.