A Budapest Airport az év hátralévő részében várható járattörlések és utasszámcsökkenés miatt újraszámolta a 3 hónappal ezelőtt kiadott éves prognózisát. Az új előrejelzés szerint az idei utasszám a tervezett maximum egyharmada lesz idén, ami 5,5 millió utast jelent. A koronavírus-járvány okozta drasztikus utasszám-csökkenés Európa-szerte megfigyelhető: a kontinensen 2020 augusztusáig 1,15 milliárd légi utas „tűnt el” a járvány miatt bevezetett utazási korlátozások miatt – közölte lapunkkal a repülőtér üzemeltetője.

A Budapest Airport a tavalyi utasforgalmi rekord után idén újabb rekordévre számított, több mint 17 millió utassal.

Ehhez képest a repülőtér augusztus végéig összesen csak 3,5 millió utast kezelt, szemben a tavaly augusztus végéig fogadott 10,6 millió utassal.

Az áprilisi mélypont után – lassú emelkedést követően – augusztusban az utasszám elérte a 393 665 főt, azonban ez is messze elmarad a tavaly augusztusi 1,6 milliós utasszámtól.

A kormány által bejelentett beutazási korlátozások várhatóan hasonlóképpen fogják befolyásolni az utasforgalmat, mint ahogyan az március közepe és június között történt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az augusztusban mért 393 665 fős utasforgalom 75,7 százalékkal, 1 millió 224 ezerrel alacsonyabb a tavalyi év azonos hónapjában elért utasszámnál. Az év első nyolc hónapjában 3 millió 591 ezer érkező és induló utas haladt át a repülőtéren, ez 7 millió utassal kevesebb a tavalyi év azonos időszakában mértnél.

 

A nemzetközi légiközlekedési információk elemzésével foglalkozó adatbázisok szerint a repülőtér cargo-forgalma 9 960 tonna volt 2020. nyolcadik hónapjában, amely 4,7 százalékkal, 493 tonnával kevesebb a tavaly augusztusinál. (A közölt adatokba a repülőtéren áthaladó, de közúti fuvarozással szállított áru mennyiségét is beleszámolja az üzemeltető.)

 

A gépmozgások száma 5 112 volt augusztusban, amely 56,5 százalékkal, 6 632-vel alacsonyabb a tavalyinál.

Forrás: Budapest Airport

A Wizz Air és a Ryanair már bejelentette járattörléseit a következő időszakra, a többi légitársaság pedig a napokban dönt a menetrend újra tervezéséről és járataik törléséről.

A légitársaságokkal folytatott megbeszélések alapján a Budapest Airport úgy látja, hogy a következő napokban jelentős mennyiségű járat törlését jelenthetik be, és várhatóan a hét második felére alakul ki az a végleges menetrend, amely a rendelet érvényességéig elérhető lesz Budapestről. Várhatóan főképp a nagy európai csomópontokba – London, Berlin, Párizs, stb. – indulnak majd ezt követően is járatok, hogy a rendelet által engedélyezett üzleti utasforgalmat ki tudják szolgálni.

A várható járattörlések és utasszámcsökkenés alapján a Budapest Airport arra számít, hogy a következő időszakban legfeljebb napi 3000 utas várható, az ilyenkor szokásos napi 45-50000 helyett.

Ezért az idei éves utasszám a tervezett maximum egyharmada, legfeljebb 5,5 millió utas lehet idén.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a Budapest Airport 2020-as, még a koronavírus-járvány előtti üzleti terve sem az utasszám, sem pedig a pénzügyi mutatók terén nem fog teljesülni. A vállalat március óta a leálló légiközlekedés következtében szinte minden bevételétől elesett, ami a 2020-as pénzügyi eredményekre is jelentős hatással lesz.

A Budapest Airport ezért számos költségcsökkentő intézkedést vezetett be, és a következő hónapokban kizárólag a repülőtér biztonságos üzemeltetése érdekében szükséges kiadásokra fog költeni.

Ez a beruházások számának erőteljes csökkentését, szerződések újratárgyalását vagy megszüntetését, és a repülőtér biztonságos üzemeltetéséhez nem szükséges költségek redukálását jelenti, a meglévő források felelősségteljes, az alapvető repülőtér-üzemeltetésre és a bérekre történő megőrzése érdekében.

Bár a jelenlegi válság drasztikus hatást gyakorol a Budapest Airport Zrt.-re is, a korábbi évek felelős gazdálkodásának köszönhetően a vállalat működése stabil, és a repülőtér üzemeltetője a továbbiakban is garantálni tudja a repülőtér biztonságos és folyamatos működését, illetve az ehhez szükséges személyi állomány rendelkezésre állását.