A Tecnam repülőgép-gyártóval és a norvég Wideroe légitársasággal társult a Rolls-Royce egy új elektromos utasszállító létrehozására, az a cél, hogy 2026-ra regionális, rövid távú járatokon üzemelhessen egy ilyen meghajtású repülőgép.
Skandinávia egyik legjelentősebb regionális légitársasága a norvég Wideroe, amely elkötelezett a környezetvédelem iránt: flottájában igyekszik modern, takarékos repülőgépeket üzemeltetni, és most úttörő szerepet vállal az elektromos meghajtás fejlesztésében is.
Ezért a légitársaság, az olasz Tecnam repülőgépgyártó és a brit Rolls-Royce hajtóműgyártó közösen kezd új, tisztán elektromos meghajtású, kisméretű utasszállító típus fejlesztésébe – közölte az utóbbi cég. A légitársaság már korábban jelezte érdeklődését például a Hear Aerospace 19 üléses koncepciója és más hasonló fejlesztések iránt.
Az új projekt célja, hogy 2026-ra – a világon elsők között – tisztán elektromos gépet állíthasson forgalomba a Wideroe.
Emellett az elektromos hajtású típusok fejlesztését a norvég hatóságok is aktívan támogatják: a helyi légiforgalmi irányító szolgálat és a polgári repülési hatóság 2030-ra szeretné az első ilyeneket látni az országban, 2040-re pedig a belföldi légiközlekedést közel nulla helyi emissziós repülőgépekkel képzelik el.
Ez a hozzáállás az RR-Tecnam párosnak is jól jön, mert így egyszerűbben tesztelhetik és engedélyeztethetik az olasz gyártó P2012 Traveller típusán alapuló, maximum kilenc utas szállítására alkalmas többfunkciós gépet, amely jelenleg a P-Volt nevet viseli. Az első prototípust legkésőbb 2025-ben szeretnék levegőbe emelni.
A projektbe a Tecnam már meglévő, kiforrott repülőgépét viszi, míg a Rolls-Royce az új hajtási rendszer kifejlesztéséért felel. A közös munkában a Wideroe a légitársaságok szempontjait képviseli, ehhez igazodva tervezik meg és engedélyeztetik a repülőgéppel egy időben az üzemeltetési utasításokat, eljárásrendeket.
Velük párhuzamosan több cég dolgozik kisméretű elektromos utasszállító kifejlesztésén, például az izraeli Eviation, amelynek Alice nevű repülőgépét nemrég kellett a hírek szerint gyökeresen átalakítani. Velük ellentétben a Magnix cég Harbour Airrel és Aero TEC-kel közös projektjei, ezek részeként már létező repülőgépekbe szereltek elektromos meghajtást, és mind a de Havilland DHC-2-esen, mind a Cessna 208 Grand Caravanon alapuló változat teljesítette első repüléseit.